به گزارش اکوایران، یکی از مهمترین آمارهایی که مرکز آمار ایران به صورت فصلی انتشار می‌دهد تغییرات تعداد دام در دامداری‌های کشور است. اهمیت این داده به بازار گوشت و لبنیات در کشور باز می‌گردد. به طور کلی کاهش یا افزایش در تعداد دام‌ها در دامداری‌های کشور می‌تواند انتظار یک افزایش یا کاهش قیمت را در فراورده‌های پروتئینی در دل بازار ایجاد کند.

بر اساس آخرین آمارهایی که این مرکز منتشر کرده است تعداد دام سبک در دامداری‌های کشور در زمستان سال ۱۴۰۲ نسبت به پاییز افزایش یافته اما به طوری کلی نسبت به زمستان‌ سال‌های پیش از خود با کاهش مواجه شده است.

۵۳ میلیون راس گوسفند در دامداری‌های کشور

گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته تعداد گوسفند و بره در دامداری‌های کشور به ۵۳ میلیون و ۶۶۰ هزار راس رسیده است. این عدد نسبت به پاییز سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۵.۷ درصدی مواجه شده است. البته باید عنوان کرد که این افزایش یک روند طبیعی در دامداری‌های کشور است به عبارتی تعداد دام در دامداری‌ها همواره در زمستان با افزایش مواجه می‌شود لذا این افزایش قابل اتکا نیست.

030128

برای مقایسه درست میزان تغییرات باید تعداد گوسفند و بره در زمستان ۱۴۰۲ را با زمستان سال‌های قبل مقایسه کرد. در اینصورت مشاهد می‌شود در زمستان سال ۱۴۰۰ تعداد گوسفند و بره در دامداری‌ها ۵۵ میلیون و ۵۸۰ هزار راس بوده که با کاهش در زمستان ۱۴۰۱ مواجه شده و به ۵۴ میلیون و ۳۹۰ هزار راس رسیده است. در ادامه نیز تعداد این چهارپایان در دامداری‌های کشور به بیش از ۵۳ میلیون راس کاهش یافته است.

بیش از ۱۷ میلیون بز و بزغاله در دامداری‌های کشور

یکی دیگر از انواع دام سبک، تعداد بز و بزغاله است. بر اساس آمارها تعداد این نوع دام در زمستان سال ۱۴۰۲ به سطح ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار راس رسیده است. این عدد نسبت به پاییز همان سال رشد 11.۹ درصدی را نشان می‌دهد که البته تحلیل قابل اتکایی نیست. چرا که در این نوع از دام سبک نیز همانند گوسفند و بره روند فصلی دارد و در زمستان سطح بالاتری نسبت به پاییز به ثبت رسانده است.

030128

برای مقایسه درست باید تعداد بز و بزغاله در زمستان ۱۴۰۲ را با تعداد این دام در زمستان‌ سال‌های پیشین مقایسه کرد. آمارها حاکی از آن است روند تغییرات این دام نیز همانند گوسفند و بره در دامداری‌های کشور کاهشی بوده است.

بر اساس این آمارها تعداد بز و بزغاله در زمستان سال ۱۴۰۰ معادل ۱۸ میلیون و ۳۱۰ هزار راس بوده که در زمستان ۱۴۰۱ به سطح ۱۸ میلیون راس رسیده است و این کاهش همچنان ادامه پیدا کرده و در زمستان سال گذشته در سطح ۱۷.۵ میلیون راس ایستاده است.