به گزارش اکوایران، برآوردها حاکی از آنست که نرخ تورم خرداد در نصف استان‌های کشور بیشتر از نرخ تورم ماهانه کل کشور بوده است.

بالاترین نرخ تورم ماهانه در خرداد بین استان‌های کشور را هرمزگان داشته است. تورم ماهانه این استان نسبت به اردیبهشت یک واحد درصد بالاتر رفته است. کمترین نرخ تورم در ماه گذشته را استان کرمانشاه تجربه کرده است. تورم ماهانه در این استان 1.4 درصد بوده است.

 همچنین استان بوشهر نیز بیشترین افزایش در نرخ تورم را تجربه کرده است. نرخ تورم ماهانه خردادماه در این استان نسبت به اردیبهشت با 2.7 واحد درصد افزایش روبرو شده است.

بیشترین کاهش در نرخ ماهانه خرداد نسبت به ماه قبلی نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. تورم ماهانه این استان در خردادماه نزولی بوده و 1.6 واحد درصد پایین‌تر امده است.

تهران عامل ثبات تورم خرداد

گزارش مرکز آمار حاکی از آنست که در 15 استان کشور، نرخ تورم ماهانه خرداد 1403 بیشتر از تورم ماهانه کل کشور بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه گذشته، نرخ تورم ماهانه در بیشتر استان‌های کشور نسبت به اردیبهشت افزایش داشته است. به بیان دیگر در 21 استان نرخ تورم روندی صعودی طی کرده است. این‌ها در حالیست که تورم ماهانه کشور در خرداد1403 برابر 2.8 درصد بوده که نسبت به اردیبهشت تغییری نداشته است. این امر بدین جهت است که در محاسبه نرخ تورم ماهانه، استان تهران اهمیت زیادی دارد. در این استان در ماه گذشته نرخ تورم ماهانه با کاهش روبرو شده است. نرخ تورم خردادماه در استان تهران 2.8 درصد برآورد شده که نسبت به اردیبهشت 0.9 واحد درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر استان تهران به تنهایی ترمز تورم را کشیده است.

030410

هرمزگان پرچمدار نرخ تورم ماهانه

بر این اساس، بیشترین نرخ تورم ماهانه خرداد ماه 1403 در استان هرمزگان برآورد شده است. در این استان تورم ماه گذشته 3.7 درصد بدست آمده که نسبت به اردیبهشت ماه 1.6 واحد درصد افزایش داشته است.

پس از هرمزگان سه استان اصفهان، سمنان و مازندران با اختلاف کمی در جایگاه دوم قرار دارند.

برآوردها نشان می‌دهد که استان کرمانشاه کمترین نرخ تورم را در خرداد ثبت کرده است. در ماه گذشته تورم 1.4 درصدی را تجربه کرده که نسبت به اردیبهشت 1.5درصد کاهش داشته است.

آمارها گویای آنست که در خردادماه بیشترین افزایش نرخ تورم در استان بوشهر بوده است. در این استان تورم با 2.6 واحد درصد افزایش به 3.4درصد رسیده است.

همچنین کمترین افزایش نرخ تورم مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. تورم در این استان در خرداد 1403با 1.6درصد کاهش به 1.5 درصد رسیده که بعد از کرمانشاه دومین استان در نرخ پایین تورم بوده است.

آمارها حاکی از آن است که تورم استان زنجان در خرداد 1403 بدون تغییر باقی‌مانده است. تورم این استان در خرداد و اردیبهشت امسال 2.5 درصد برآورد شده است.

030410