نفت پس از دو روز کاهش قیمت، رشد کرد زیرا معامله گران اثر کاهش محدودیت های کرونایی در چین  بر تقاضا و اثر اعمال سقف قیمت بر روی نفت روسیه را در معاملات خود لحاظ کردند. نفت وست تگزاس اینتر میدیت پس از یک نزول پرشتاب که منجر به کاهش 3.8 درصدی قیمت نفت شد در روز دوشنبه با دور شدن از ریسک‌ها تا 78 دلار در ازای هر بشکه افزایش یافت.

شهر پکن ضرورت تست کوید در اماکن عمومی را لغو خواهد کرد  این مسئله چشم انداز تقاضا در چین را بهبود خواهد بخشید. بازار در حال ارزیابی اثر محدودیت‌های جدید بر روی نفت روسیه به خاطر حمله به اوکراین است، این محدودیت‌ها شامل سقف قیمت نفت و بیمه محموله‌های نفتی است. با اعمال سقف قیمت برخی از کشتی ها در نزدیکی مرز ترکیه گرفتار شده اند ولی اختلال گسترده ای به وجود نیامده است.

IMG_20221206_105809_721

نفت پس آز انکه کمترین قیمت از اواخر سال 2021 را در هفته گذشته تجربه کرد با کاهش محدودیت های کرونایی به خاطر اعتراضات  مردم چین رشد کرد این اقدام پکن چشم انداز تقاضا را بهبود بخشید. کشورهای تولید کننده نفت در پایان هفته گذشته در واکنش به اقدام چین سطح تولید را بدون تغییر نگه داشتند.

سقف قیمتی که بر محموله های نفتی روسیه اعمال شده است مجموع درآمد نفت روسیه را کاهش می دهد ولی جریان فروش نفت به کشورهای گروه هفت و خریداران خارج اتحادیه اروپا حفظ می کند. سقف شصت دلاری بالاتر از سقف قیمت نفت اورال روسیه است. وارن پترسون رییس بخش استراتژی کامودیتی ها  در آی ان جی  گروپ در سنگاپور گفت هنوز روشن نیست چین با چه سرعتی محدودیت های کرونایی را کاهش می دهد و یا اثر بلند مدت تحریم های اروپایی و سقف قیمت نفت روسیه چقدر است ولی از آنجا که سقف قیمتی اعمال شده بالاتر از قیمت کنونی نفت اورال روسیه است انتظار تأثیر مستقیم و جدی کم است.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت تحویل ژانویه در بورس کالای نیویورک  با افزایش 0.8 دهم درصدی به 77.58 دلار در هربشکه رسید.

نفت برنت تحویل ماه فوریه در  بورس آتی آی سی ای در اتحادیه اروپا نیز با افزایش 0.8 درصدی به 83.34 دلار رسید.

بررسی ها نشان می دهد عربستان قیمت بیشتر محصولات نفتی خود را برای مشتریان آسیایی کاهش داده و حتی گرید نفت سبک که پرچمدار محصولات نفتی عرب است از این کاهش قیمت مستثنی نبوده است.

بر اساس اعلام بلومبرگ این اقدام عربستان مطابق با پیش بینی پالایشگاه ها و معامله گران از قیمت نفت است که تقاضا را شکننده پیش بینی می‌کنند. بررسی ها نشان می‌دهد اسپرد زمانی نفت در مسیر نزولی قرار دارد که ثابت می‌کند عرضه نفت به اندازی کافی انجام می‌شود.

هند یکی از خریداران اصلی نفت روسیه است، هاردیپ پوری وزیر نفت هندوستان اعلام کرد که هند نگران سقف قیمتی اعمال شده بر نفت روسیه  نیست، این اظهار نظر نشان میدهد که اقتصاد جنوب آسیا فعلا به خرید نفت از روسیه ادامه خواهد داد. تحریم های اتحادیه اروپا بر نفت روسیه از پنجم دسامبر اعمال شده و محموله های بالای 60 دلار در هر بشکه را مورد هدف قرار خواهد داد. نفت روسیه در حال حاضر بسیار کمتر از سطح تعیین شده معامله می شود  و همین مسئله نگرانی خریداران نفت را کم می‌کند.

هنگامی که از پوری در یک مصاحبه خبری محلی  پرسیده شد که اعمال سقف قیمتی نفت روسیه چه اثری بر هند دارد او در پاسخ گفت: هیچ.

وزیر نفت هندوستان توضیح داد که هند در حال حاضر از 39 کشور نفت تأمین می کند؛ عربستان سعودی،امارات، کویت، عراق و  روسیه تأمین کنندگان اصلی نفت هند هستند که اگرچه در گذشته سهم روسیه ناچیز بوده اما از زمان شروع جنگ اوکراین واردات محموله‌های نفتی به شدت افزایش پیدا کرده است. پوری اضافه کرد که هندوستان از هرکجا که مجبور باشد نفت خواهد خرید.

ابهامات موجود درباه آینده بازارها به خصوص آینده بازار نفت باعث شد که اوپک پلاس در جلسه روز یکشنبه عرضه نفت را بدون تغییر نگه دارد.