بر اساس داده های غول تجاری ترافیگورا، ناوگان سایه متشکل از کشتی هایی که نفت روسیه را در سراسر جهان پخش می کنند به حدود ۶۰۰ تانکر رسیده است.

حدود ۴۰۰ کشتی نفت خام که معادل ۲۰ درصد ناوگان جهانی است از مسیر معاملات اصلی، به ظاهر بازرگانی روسیه را انجام می دهند. بن لوکاک یک رییس بازرگانی نفتی شرکت فیگورا، که پیش تر سرمایه گذاری های مشترک عظیمی در حوزه نفت روسیه داشته است در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت شرکت او ۲۰۰ نفت کش، یا هفت درصد تمام ظرفیت همه جهان را زیر نظر دارد. گفت در گذشته ایران و ونزوئلا بودند که ناوگان سایه کوچکی داشتند که نفت های تحریم شده را مدیریت می کرد ولی این جریان در روسیه بسیار متفاوت و عظیم است.

اتحادیه اروپا تقریبا تمام واردات سوخت های پالایش شده روسیه را از طریق دریا در روز یکشنبه ممنوع خواهد کرد. اروپا دو ماه قبل واردات نفت خام روسیه را از راه دریا ممنوع کرده بود و این اقدامات همراه با محدودیت مقامات غربی برای بیمه کشتی هایی‌‌ است که سقف قیمتی تعیین شده توسط اروپا برای فروش نفت را رعایت نکنند.

لوکاک معتقد است که ممنوعیت ها در نهایت قیمت نفت را افزایش می دهد زیرا مسافت های حمل و نقل افزایش پیدا می کنند. حجم وسیعی که روسیه از بازار نفت دارد نیاز به یک منبع تازه برای جبران دارد.

قیمت نفت در سال جاری، در سایه تولید پرقدرت روسیه و تقاضای ضعیف تر از انتظار چین کاهش پیدا کرد. ولی با وجود تشدید تحریم های بین المللی هنوز بسیاری از خریداران و حمل کنند گان علاقه مند تجارت با مسکو هستند.

معاملات آتی نفت در روز جمعه در لندن نزدیک ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد.بر اساس پیش‌بینی که لوکاک به بلومبرگ ارایه کرده است قیمت نفتی در سال جاری ۸۰ تا صد دلار خواهد بود و در تابستان با بهبود تقاضای چین به بالای ۹۰ دلار خواهد رسید ولی شکستن سقف ۱۰۰ دلاری در معاملات آتی راحت نخواهد بود. یک ناکارآمدی عمیق در حال ایجاد در بازار نفت است که با گذر زمان بدتر خواهد شد.

ترافیگورا در راستای محدودیت های جاری، تجارت نفت روسیه را بسیار کم انجام میدهد ولی این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین تاجران کالا در جهان تا همین اواخر در پروژه مهم نفت روسیه مانند روسنفت روسیه سرمایه گذاری می کرد با این حال این مدیر بازرگانی گفت این شرکت، با زیر نظر داشتن آنچه اتحادیه اروپا در یکشنبه اعلام می کند توسط گروهی از افراد د وکلا منتظر است تا ببیند قوانین چیست.

 روسیه راه های مختلفی را برای دور زدن تحریم ها و حفظ مشتریان خود امتحان می کند بر اساس آنچه که خبرگزاری رویترز اعلام کرد چهار منبع آگاه اعلام کرده اند که پالایشگاه های هند پرداخت بخش زیادی از نفت خود را که از معامله گران مستقر در امارات خریداری کرده اند به درهم امارات به جای دلار آمریکا انجام داده اند.

در حالیکه تحریم های غرب علیه روسیه توسط هند به رسمیت شناخته نشده ولی خرید نفت روسیه هم الزاما تحریم ها را نقض نمی کند. بانک ها و موسسات اعتباری برای تسویه پرداخت ها محتاط هستند تا از تحریم های بسیاری که علیه روسیه اعمال شده غافل نشوند.

پالایشگاه ها و معامله گران هندی نگران تسویه معاملات با دلار هستند این نگرانی به خصوص برای وقتی که قیمت نفت روسیه از سقف تعیین شده توسط گروه هفت بالاتر برود تشدید می شود.

این مسایل باعث شده تا بازرگانان به دنبال روش های پرداخت های جایگزین باشند که به روسیه در کاهش وابستگی به دلار نیز کمک خواهد کرد.

هرچند تلاش های قبلی تجار برای پرداخت ارزش نفت خام روسیه به درهم از طریق بانک های پولی با شکست مواجه شد ولی بانک دولتی هند (SBI) اکنون در حال تسویه پرداخت ها با درهم است.‌اس بی آی که شعبه های متعددی در جهان از جمله در آمریکا دارد به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این چهار منبع به رویترز اعلام کرده اند که پالایشگاه های هندی قراردادهای نفت را بر اساس تحویل منعقد می کنند تا خطرات ناشی از حمل و نقل را کاهش دهند و تا کنون هزینه محاسبه شده در نقطه بارگیری کمتر از سقف تعیین شده گروه هفت بوده است.