بهای معاملات آتی نفت برنت بدون تغییر در 74.99 دلار در هر بشکه باقی ماند، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش اندک 3 سنت در قیمت 69.29 دلار در هر بشکه معامله شد. بدنبال فروکش کردن ناآرامی ها در بخش بانکی طی هفته قبل قیمت نفت برنت 2.8 درصد و WTI 3.8 درصد رشد هفتگی را ثبت نمودند ولی علیرغم این اصلاح قیمت صعودی، بازارهای نفت همچنان شاهد جو منفی است و عوامل بنیادی در ذهن سرمایه گذاران کمی به حاشیه رانده شده اند.

انتظار ثبات صادرات نفت خام روسیه با وجود کاهش تولید

تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپا در آخر هفته پس از اظهار نظر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس تشدید شد. این امر باعث شده که ناتو از پوتین به خاطر لفاظی های هسته ای "خطرناک و غیرمسئولانه" او انتقاد کند. افزایش تنش‌ها نوسان قیمت نفت کمک کرده است. دلار نیز ثابت مانده ، زیرا سرمایه گذاران از طرف دیگر مشغول ارزیابی اقدامات سیاست گذاران برای مهار بی نظمی در سیستم بانکی جهانی هستند. نباید از یاد ببریم که دلار قوی‌تر هم به نوبه خود بر تقاضای نفت تأثیر منفی دارد و کالاهای دلاری را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.

روسیه به هدف خود برای کاهش تولید 500 هزار بشکه در روز به حدود 9.5 میلیون بشکه در روز نزدیک است. با وجود کاهش تولید، انتظار می رود روسیه با کاهش تولید پالایشگاه ها در ماه آوریل صادرات نفت خام خود را حفظ کند. صادرات فرآورده های نفتی روسیه بیش از صادرات نفت خام تحت تأثیر تحریم اخیر اتحادیه اروپا قرار گرفته ، به طوری که تناژها نفت و میعانات سوختی در کشتی ها در انتظار خریداران مانده است. ذخایر نفت روسیه از سپتامبر سال گذشته افزایش داشته و این کشور احتمالاً می خواهد از ذخیره سازی بیشتر در طول فصل تعمیرات پالایشگاهی از مارس تا ژوئن جلوگیری نماید.

اختلال در تقاضای نفت و تولید سوخت در فرانسه بدنبال اعتصاب پالایشگاهی

اعتصابات اخیر در فرانسه یکی دیگر از عوامل قابل توجه در بازار این هفته می باشد که باعث اختلال در فعالیت پالایشگاه ها شده و به کاهش تقاضای نفت خام و تولید سوخت منجر گردیده است. این اعتصاب باعث می شود که سرمایه گذاران محتاطانه تر عمل کنند و بیشتر مراقب وضعیت این اقتصاد بزرگ اروپایی باشند. در همین حال، بر اساس گزارش شرکت خدمات انرژی Baker Hughes، در ایالات متحده، تعداد سکوهای نفتی در هفته گذشته با چهار افزایش به 593 رسید که اولین افزایش در شش هفته گذشته محسوب می شود، در حالی که سکوهای گازی در تعداد 162 ثابت ماندند. شاخص های مدیران خرید و تولید خدمات چین (PMI) هم که قرار است اواخر این هفته منتشر شود می تواند از عوامل موثر دیگر بر بازار نفت باشد. در اثنای رویدادهای رکودی و تنش های بین المللی، بهبود اقتصاد چین می تواند خبر بسیار خوبی برای خریداران نفت باشد و قیمت ها را دستخوش نوسان مثبت کند. ازینرو بنظر می رسد که مجموع عوامل متقابل در بازار نفت می تواند فرصت های معاملاتی زیادی را در این هفته ایجاد نماید. 

 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید