به گزارش اکوایران، حمید حسینی البته به موضوع کیفیت بنزین و محصولات نفتی نیز اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد که بالا رفتن کیفیت فرآورده‌های نفتی از سوی دیگر کشورها، بازار صادراتی ایران را کوچک‌تر کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی با اشاره به خرید بنزین از کشورهای ازبکستان و روسیه توسط عراق و افغانستان گفت که بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی دلیل بازگشت بنزین از سوی طالبان بوده و این کشورها دیگر هر کالایی را با هر کیفیتی نمی‌پذیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود ناترازی بنزین، صادرات بنزین وجود دارد؟ به مهر گفته که بنزین صادراتی محصول پالایشگاه‌های مادر نیست؛ ضمن آنکه محصول تولیدی پالایشگاه‌های کوچک مقیاس مورد از لحاظ کیفیت تأیید پالایش و پخش نیست.

به گفته حسینی، بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی از سایر کشورها به موجب کوچک شدن بازار صادراتی ایران شده است، در حالی‌که ایران تا پیش از این ۷۰ تا ۹۰ درصد بازار صادراتی محصولات نفتی این کشورها را در اختیار داشت.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی ادامه داد: اکنون با توجه به اینکه تغییراتی در کیفیت کالای صادراتی به عراق و افغانستان اتفاق افتاده است پالایشگاه‌های کوچک مقیاس امکان افزایش کیفیت را ندارند. زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اجبار کرده است که نباید کالایی مشابه بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها ی مادر تولید کرد.

وی با اشاره به درخواست افغانستان از ایران برای خرید بنزین بیان کرد: با وجود اینکه ازبکستان و روسیه بنزین باکیفیت‌تری به عراق و افغانستان می‌فروشند، مشتریان افغان باز هم درخواست بنزین از کشور ما را دارند و تبعات گمرکی آن را به عهده گرفته‌اند. در برخی از مواقع این محصول صادر و گاهی هم مرجوع می‌شود که این ربطی به صادرکننده ایرانی ندارد، زیرا محصول خود را فروخته و پول آن را دریافت کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی، محصولات مرجوعی از سایر مبادی وارد افغانستان می‌شود.

12 دی سال 1401 بود که طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد 26 تانکر حامل «سوخت بی‌کیفیت» را که از ایران وارد افغانستان شده بود، به کشور مبداء بازگردانده است.