به گزارش اکوایران، مجید چگنی در نشست خبری که امروز (دوشنبه، 16 مرداد 1402) برگزار شد، با بیان اینکه در دو سال دولت سیزدهم، 41 شهر با بیش از 94 هزار خانوار شهری و 5 هزار و 297 روستا با بیش از 307 هزار خانوار روستایی گازرسانی شده است، اظهار کرد:  

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مصرف داخلی گاز ایران در سال 1401 را 230 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان 75 میلیارد مترمکعب با حدود 32درصد سهم نیروگاه‌ها، صنایع عمده و جزء با سهم 31درصدی 71 میلیارد مترمکعب، بخش خانگی با سهم 27درصدی 62 میلیارد مترمکعب، هر یک از بخش‌های عمومی و حمل و نقل با سهم 4درصدی در مجموع 18 میلیارد مترمکعب  و بخش کشاوری با سهم 2درصدی، 4.2 میلیارد مترمکعب بوده است.

وی با اشاره به دو تکلیف قانونی گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان گفت: در توسعه گازرسانی این استان‌ها فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده و در دو سال گذشته 7 شهر و 145 روستا در استان سیستان و بلوچستان و 3 شهر و 24 روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده‌اند. 

چگنی میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران را در سال 1401، حدود 67.7 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در بخش پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری حدود 38.6 هزار میلیارد تومان، در بخش پروژه‌های انتقال گاز 2.9 هزار میلیارد تومان، در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز حدودا 19.6 هزار میلیارد تومان، پروژه‌های پالایشگاه‌های گازی 2.4 هزار میلیارد تومان و در بخش پژوهش و فناوری 4.7 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

جزئیات توافق گازی ایران و عراق 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار اکوایران مبنی بر اعلام جزئیات توافق درخصوص تهاتر گاز ایران با نفت خام و مازوت سنگین عراق گفت: این توافق برای دریافت بدهی گذشته این کشور در ازای صدور گاز ایران انجام شده و جزئیات آن که از کدام میادین و به شکلی نفت خام و مازوت عراق توسط ایران دریافت شود، هنوز مشخص نیست.

چگنی با بیان اینکه قرارداد ایران با بصره تا پایان سال آینده ادامه دارد، در رابطه با قرارداد جدید صادرات گاز ایران به بغداد نیز گفت: مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و مکانیزم‌های پرداخت آن هنوز مشخص نشده است. 

افزایش 16 میلیون مترمکعبی تولید گاز در سال جاری

معاون وزیر نفت در امور گاز در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اکوایران از افزایش تولید گاز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی، 11 میلیون مترمکعب و از میادین مستقل دیگر حدود 5 تا 6 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز در سال جاری افزوده می‌شود. 

*صادرات گاز طبیعی 16 درصد و صادرات ال.پی.جی 22 درصد افزایش یافت

وی گفت: در سال گذشته بیش از 16 درصد افزایش صادرات گاز طبیعی به میزان 19.99 میلیارد مترمکعب به ترکیه و عراق را داشتیم، همچنین با انجام اصلاحات فرآیندی و تکمیل زیرساخت‌های تأسیسات انتقال گاز و بارگیری در پارس جنوبی بیش از 22 درصد به صادرات ال.پی.جی در سال گذشته افزایش یافت. 

آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه

مجید چگنی درباره مذاکرات با کشورهای همسایه در خصوص تمدید قرارداد صادرات گاز گفت: قرارداد ایران و ترکیه تا سال 2026 ادامه دارد و این کشور به تمدید این قرارداد علاقمند است. 

وی همچنین از ادامه مذاکرات قراردادی با ترکمنستان خبر داد و گفت: جلساتی هم در عشق آباد و هم در تهران برای قرارداد واردات گاز از ترکمنستان برگزار شد و بدهی‌های سنواتی این کشور به مبلغ 1.5 میلیارد دلار در سه قسط پرداخت شده است، همچنین گفتگوهایی درخصوص واردات گاز در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آغاز شده و به زودی چارچوب‌های قراردادی آن نهایی خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: ترکمنستان انعقاد قرارداد بلندمدت واردات گاز از سه سال آینده اعلام آمادگی کرده است و درباره انعقاد قراردادهای کوتاه‌مدت نیز در حال مذاکره هستیم.

چگنی همچنین از انجام مذاکرات با کشورهای عمان، پاکستان روسیه در موضوع تجارت گاز خبر داد و گفت: پیشنهاد ایجاد هاب انرژی از سوی روسیه مطرح شده و در این زمینه طی موافقت‌هایی که انجام شد، کارشناسان ایرانی به روسیه اعزام و دوره مشترکی توسط متخصصین این دو کشور در رابطه با موضوع هاب انرژی برگزار شد و امیدواریم با توجه به اینکه روسیه در این زمینه پیشگام بوده است، با ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در آینده هاب انرژی بین دو کشور برقرار شود.