به گزارش اکوایران؛ محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم در جلسه بررسی طرح‌های اضطراری آبرسانی، مدیریت منابع آب را یک امر ضروری و مهم به ویژه در شرایط خشکسالی کشور دانست و گفت: وزارت نیرو باید با توجه به میزان اندک بارش‌ها،‌ مدیریت منابع آب و نظارت بر نحوه مصرف در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خانگی را به عنوان یک مأموریت مهم در دستور کار داشته باشد.

به گفته معاون اول دولت سیزدهم، کم آبی مشکلی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد و پیامدهای آن را نادیده گرفت از این رو باید برای مدیریت منابع آب و تأمین آب پایدار ، برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم تا در فصل تابستان و پیک مصرف دچار مشکل نشویم.

در این جلسه وزیر نیرو گزارشی از وضعیت آب سال جاری و طرح‌های اضطراری تأمین آب شرب ارائه کرد و پس از بحث و بررسی تصمیمات لازم برای تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای این طرح‌های اضطراری اتخاذ شد.

این جلسه در حالی برگزار شد که عصر امروز رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون از احضار وزرای نیرو، کشاورزی و راه و شهرسازی در هفته‌های آینده به مجلس خبر داد. 

آنطور که محمد جواد عسکری به خبرگزاری خانه ملت گفته، با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه هواشناسی و کاهش میزان بارندگی‌ها در کشور نشستی را با حضور مسئولین ذی‌ربط برگزار کردیم.

براساس اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان هواشناسی در گذشته در خصوص افزایش میزان بارندگی در فصول پاییز و زمستان سال جاری گزارشی را ارئه کرده بود و بر اساس این گزارش‌ها کشاورزان دیم‌کار اقدام به کشت و دامداران سرمایه گذاری کرده‌اند که متاسفانه این بارندگی‌ها محقق نشد.

عسکری تاکید کرد: پیش بینی سازمان هواشناسی از میزان بارندگی‌ها طی ماه‌های باقی مانده از سال آبی جاری امیدوارکننده نبود و لازم است تا منابع آبی خصوصا آب شرب و کشاورزی را مدیریت کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: در نشست امروز کمیسیون، مباحث بارورسازی ابرها و توسعه فناوری علوم جوی بررسی شد، در قانون بودجه سال 1401 اعتباری حدود 500 میلیارد تومان به بارورسازی ابرها اختصاص داده شد اما متاسفانه خروجی چندانی نداشته و دستگاه‌های مربوطه باید گزارشی در این خصوص ارائه می‌کردند که توضیحات آنها قانع کننده نبود.

به گفته عسکری، دستگاه‌ها در زمینه بارورسازی ابرها اقدامات موازی داشته‌اند، جمع‌بندی گزارش دستگاه‎‌‌ها در زمینه بارورسازی ابرها به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود که مقرر شد طی هفته‌های آینده با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در صحن علنی این گزارش مورد بررسی گیرد.

براساس اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، تعیین ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای الگوی کشت و کشت قراردادی و وزارت نیرو به منظور انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران در دستورکار کمیسیون قرار دارد.