به گزارش اکوایران، قیمت‌های نفت روز چهارشنبه با افزایش مواجه شد چراکه یک گزارش‌ صنعتی نشان داد که ذخایر نفت و بنزین آمریکا کاهش یافته است و احتمال افزایش تنش در خاورمیانه نیز بر بازار سایه افکنده است.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 13:15 دقیقه به وقت تهران با 32 سنت (0.4 درصد) افزایش به 81.01 دلار در هر بشکه رسید؛ و نفت وست تگزاس نیز با 33 سنت افزایش 78.68 دلار معامله شد.

به گفته دنیش لیم، تحلیلگر سرمایه گذاری در Phillip Nova، «موسسه نفت آمریکا» کاهش قابل توجهی در ذخایر نفت خام به میزان 5.2 میلیون بشکه گزارش کرد، که بسیار بیشتر از کاهش 2 میلیون بشکه‌ای پیش بینی شده بود، و نشان می‌دهد که تقاضای نفت همچنان قوی است.

بااینحال، ریسک ژئوپلتیک همچنان بسیار روشن است چراکه احتمال تشدید تنش‌ها در در خاورمیانه میتواند ریسک افزایشی برای قیمت نفت در هفته های آتی باشد.

داده‌های رسمی آمریکا از اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

ایران متعهد شده است که به کشته شدن اسماعیل هینه، از رهبران حماس در اواخر ماه گذشته واکنش جدی نشان دهد. اسرائیل دخالت خود را نه تایید و نه رد کرده است، اما پس از حمله این گروه به اسرائیل در ماه اکتبر، در غزه علیه حماس می‌جنگد. نیروی دریایی ایالات متحده کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی را در خاورمیانه مستقر کرده است.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع استرالیا معتقد است که میزان اقدامات تلافی جویانه ایران و همچنین پاسخ اسرائیل، احتمالا تعیین خواهد کرد که آیا درگیری کنونی در خاورمیانه به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل می شود یا خیر.

به گفته او، نگرانی اصلی بازار حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران خواهد بود. ایران 3 تا 4 درصد تقاضای نفت جهان را تشکیل می‌دهد که از آن 25 تا 50 درصد صادر می‌شود.

درگیری وسیع‌تر در خاورمیانه همچنین می‌تواند جابجایی نفت در گلوگاه‌های مهم منطقه را تهدید کند.

با اینحال،  کاهش پیش بینی آژانس بین المللی انرژی برای تقاضای نفت در سال 2025 سبب محدود شدن افزایش قیمت‌ها شد. این آژانس اثر ضعیف شدن اقتصاد چین بر تقاضا را علت کاهش پیش بینی خود اعلام کرد.