به گزارش اکوایران، روز جمعه، نفت برنت نزدیک به 73 دلار در هر بشکه معامله شد که معادل کاهش 8درصدی طی یک هفته است.  قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز حدود 69 دلار بود. اوپک پلاس اعلام کرد که افزایش تولید روزانه 180 هزار بشکه‌ای در ماه‌های اکتبر و نوامبر انجام نخواهد شد، اما برنامه بازگرداندن 2.2 میلیون بشکه تولید روزانه در طول یک سال همچنان پابرجاست.

به نوشته بلومبرگ، اوپک‌پلاس قبلاً اعلام کرده بود که مایل است افزایش عرضه برنامه‌ریزی‌شده را از اکتبر آغاز کند، اما به دنبال کاهش شدید قیمت‌های جهانی نفت، موضع خود را تغییر داد. در حالی که پس از انتشار این بیانیه در روز پنج‌شنبه قیمت نفت ابتدا افزایش یافت، ولی در پایان روز بدون تغییر باقی ماند.

قیمت نفت از اوایل ماه جولای به دلیل نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان عمده مانند چین و نشانه‌هایی از افزایش عرضه خارج از اوپک روند نزولی داشته است، اگرچه اختلالات اخیر در عرضه نفت لیبی باعث حمایت از قیمت‌ها شده است. همچنین شکاف زمانی (Timespreads) نشان‌دهنده ضعف بازار است، چرا که ساختار صعودی بازار (backwardation) به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

تحلیل‌گران بانک سیتی‌گروپ از جمله اریک لی در یادداشتی نوشتند: « تأخیر در برگشت اوپک‌پلاس به افزایش تولید؛ تداوم ژئوپلیتیک و موقعیت‌های مالی عواملی برای حمایت از قیمت نفت در محدوده 70 تا 72 دلار برای برنت به حساب می‌آیند». این بانک همچنین پیش‌بینی کرده که قیمت نفت تا سال 2025 به محدوده 60 دلار کاهش پیدا کند، زیرا مازاد بازار قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این، نشانه‌هایی از کاهش تقاضا در برخی از محصولات پالایشی مشاهده می‌شود. بازارهای گازوئیل چین و هند — که بخش عمده‌ای از تقاضای آسیا را تشکیل می‌دهند — نشانه‌هایی از کاهش حاشیه سود را نشان می‌دهند. این روند در اروپا نیز مشاهده می‌شود، جایی که قیمت‌ها هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود از اواسط سال 2023 رسید.

در ایالات متحده، داده‌های رسمی نشان داد که ذخایر تجاری نفت خام آمریکا هفته گذشته تقریباً 7 میلیون بشکه کاهش یافته و به کمترین میزان در حدود یک سال اخیر رسیده است.