به گزارش اکوایران، روند بدهی بانک ها به بانک مرکزی به سطح بالایی رسیده و بالاترین سهم را در بالابردن پایه پولی نسبت به پایان سال گذشته داشته است.

بررسی های آماری از وضعیت داده‌های اقتصادی کشور در اولین ماه پاییزی امسال نشان می دهد بدهی دولت در کشور گرچه به بانک مرکزی پایین آمده اما ارزیابی کل بدهی های این نهاد نشان از رشدی 12.8 درصدی داشته و در بالاترین سطح 11 ماه اخیر قرار گرفته است. دلیل این موضوع بدهی دولت به سایر بانک ها بوده است.

بدهی بانک ها به بانک مرکزی بالا آمد

به طور کلی پایه پولی در هفت ماه نخست امسال 18 درصد رشد پیدا کرده است. در این میان بدهی بانک ها به بانک مرکزی سهمی 8.5 درصدی داشته و بالاترین سطح را رقم زده است. براساس داده های بانک مرکزی نیز این شاخص در سطح 197 همت قرار داشته که عموما در بازه‌های ماهانه تاکنون سابقه نداشته است.

البته روند رشد نقطه ای در این شاخص نشان می دهد جهش ثبت شده در این ماه هنوز کمتر از ماه های قبل بوده اما با این حال سطح بالایی به شمار می آید. بررسی هانشان می دهد یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در راستای توجیه رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی باشد، رشد بدهی دولت به نظام بانکی است. این در حالی است که این بدهی به بانک مرکزی منفی شده است.

پایه پولی

بدهی منفی بخش دولتی به بانک مرکزی

در مهر 1401، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی برابر با منفی 46 هزار و 950 میلیارد تومان بوده و از موقعیت مشابه خود در سال گذشته 124 درصد کمتر شده است.

داده هایی که نشان از عملکرد مطلوب دولت و شرکت های دولتی در خصوص افزایش شاخص پایه پولی داشته است. عملکردی که از این حیث می تواند موجب کاهش پایه پولی شده و در ادامه سوی تورم زایی این متغیر را کاهش دهد. این در حالی است که البته بدهی دولت به بانک ها اکنون روندی قابل توجه داشته و افزایشی محسوس را ثبت کرده است.

رشد بدهی دولت به بانک ها

طبق داده های بانک مرکزی تاکنون، بدهی دولت به بانک مرکزی منفی 90 همت بوده و این شاخص در قبال بانک ها معادل با 484 همت بوده است. یعنی دولت از بانک مرکزی طلبکار است و چند برابر به بانک ها بدهکار.

بررسی مجموع این شاخص ها نشان می دهد اکنون بدهی دولت در مجموع رشدی 12.8 درصدی داشته پس از مسیری صعودی در بالاترین سطح 11 ماهه قرار دارد. در ماه قبل اما رشد سالانه بدهی شرکت های دولتی در کشور مسیری نزولی پیدا کرده است.

رشد 80 درصدی بدهی شرکت های دولتی

پس از آن که در شهریور ماه رشد بدهی شرکت های دولتی مرز 100 درصد را رد کرد در این هفته دوباره این شاخص نزولی شده و درسطح 80 درصد قرار گرفت.

در مجموع اکنون بدهی شرکتهای دولتی به ارگان های مختلف برابر با 82.93 همت بوده که از این میان 43.5 همت سهم بانک مرکزی و 39.410 همت هم سهم بانک ها و موسسات اعتباری بوده است.

پایه پولی