به گزارش اکوایران، روند تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز برای دومین هفته متوالی دو مرحله ای شد. در این بازار بانک ها اوراق بدهی خود را به بانک مرکزی به عنوان وثیقه استقراض پول از این نهاد به امانت می گذارند. مدت زمان این وثیقه یا به بیان دیگر تاریخ سررسید آن هفت روزه بوده و نهادهای مالی متعهد می شوند تا در سررسید معلوم دوباره از بانک مرکزی اوراق های امانت گذاشته را برداشت کرده  و مبلغ استقراض شده را با نرخ سود معلوم به این نهادعودت دهند.

به همین علت هر بده بستان در عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی به معنای تزریق نقدینگی دراین معاملات به حساب می آید.

تزریق دوباره پول در بازار باز هفته اخیر

در هفته اخیر ، پس از برگزاری مرحله سی و هشتم بازار باز یک بار دیگر بانک مرکزی در نهادهای مالی به تزریق نقدینگی پرداخته و 5 هزار و 130 میلیارد تومان در 2 بانک تزریق کرد. پیش از این در هفته گذشته نیز، بانک مرکزی تزریق دو مرحله ای و موردی را در بانک ها به انجام رسانده بود. با این حال تاریخ سررسید این معاملاتدر موعد برگزاری، 6 روزه بوده و این مبلغ در سررسید عملیات روز قبل باید عودت داده شود.

اتفاق مهم در این هفته کاهش نرخ سود بودده است. در همین راستا نرخ سود معاملات بازار باز در عملیات موردی منتهی به 22 آذرماه برابر با 20.8 درصد بوده و باوجود ثبات روند 15 هفته ای دراین شاخص اکنون مسیری نزولی پیدا کرده است.

بازار باز