به گزارش اکوایران،‌ بانک مرکزی به صورت ماهانه، آمار تراکنش های شاپرک را به روزرسانی می کند. این آمار در سه بخش اینترنت، موبایل و پایانه فروش به شکل مجزا منتشر می شود. این آمارها به تفکیک تهران و سایر استان ها نشان می دهد که وضعیت مبادلات ثبت شده در سامانه شاپرک به تجزیه اینترنت موبایل و پایانه فروش چه تغییری داشته است؟

رشد 9 درصدی تراکنش های شاپرک در بهمن 1401

روند تراکنش های اینترنتی اعلام شده از سوی بانک مرکزی درنیمه زمستان امسال  نشان می دهد که در بهمن ماه سال 1401، تعداد تراکنش ها در کشور برابر با 3 میلیارد و 741میلیون عدد بوده است. از این تعداد، 950 میلیون تراکنش مربوط به استان تهران و مابقی مربوط به سایر استان ها بوده است. به عبارت دیگر حدود یک چهارم تراکنش ها در پایتخت به ثبت رسیده است.

بررسی ها نشاندهنده آن است  افزایش تعداد تراکنش های اینترنتی دربهمن ماه ، همسو با افزایش مبلغ در این شاخص بوده است. طبق داده های آماری درج شده در بانک مرکزی، حجم تراکنش های شاپرک در بهمن ماه امسال برابر با 923 هزار میلیارد تومان بوده و افزایش 9 درصدی نسبت به ماه قبل داشته است. این رقم بیشترین میزان در بازه یازده ماهه سال 1401 بوده است.

تراکنش بانکی شاپرک

رشد ارزش سرانه تراکنش های شاپرک در کشور

تقسیم حجم تراکنش ها بر کل تعداد تراکنش در هر ماه ارزش سرانه هر تراکنش را مشخص میکند. به عبارتی دیگر، نسبت ارزش تراکنش ها به تعداد آن به نوعی ارزش واحد هر کدام از تراکنش های بانکی تلقی می شود که روند ‌آن نشان دهنده شاخص مهمی در اقتصاد کشور باشد.

 طبق داده های بانک مرکزی، به طور متوسط ارزش هر تراکنش در کل کشور در بهمن ماه امسال در حدود 246هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 7درصد رشد داشته و در بیشترین سطح ماهانه از ابتدای سال 1401 قرار گرفته است. برخی از تحلیلگران این رشد را در نتیجه افزایش تورم و رشد سطح عمومی قیمت ها می دانند. کم ترین ارزش سرانه در فروردین ماه سال قبل به ثبت رسیده بود که معادل 170 هزار تومان بوده است.

بررسی ها نشان می دهد این شاخص در استان تهران برابر با 340 هزار تومان و درمابقی استان ها 215 هزار تومان برآورد شده است. به عبارت دیگر ارزش تراکنش ها در تهران از میانگین کشوری صدهزار تومان بیشتر بوده است.

تراکنش بانکی شاپرک