به گزارش اکوایران، اسفند سال گذشته برای دولت ماهی درآمدزا بود. در این ماه دولت که تا پیش از آن فروش اوراق بدهی را در اندازه های کوچکی رقم می زد، به یکباره حجم عایدی خودرا رشد بی سابقه ای داد. 

به طور کلی دولت مسیرهای متعددی را برای کسب درآمد پیش روی خود دارد. فروش نفت که یکی از مهم ترین مسیرهای درآمدزایی دولت به شمار می رود، درآمدهای مالیاتی و فروش اوراق بدهی دولتی دربازار اولیه. برخی کارشناسان معتقدند در میان مسیرهای یادشده، درآمد از مسیر اوراق بدهی دولتی روشی امنتر و غیرتورمی تر به شمار می رود. چرا که درآمدهای دولت بدون تاثیر در پایه پولی و بدون نیاز به چاپ پول رقم می خورد. البتهاین نگاه منتقدان خود را هم دارد.

در این بازار دولت اوراق بدهی خود را به بانک ها و بورسی ها عرضه کرده و این نهادها نیز متناسب با دارایی ها و وضعیت مالی خود در بازار اولیه مشارکت می کنند. البته عامل جذاب دیگر برای مشارکت مشتریان در خرید دولتی نرخ سود اوراق بدهی عرضه شده و در ادامه تاریخ سررسید اوراق بدهی است. موضوعی که در هفته های پایان سال توانست درآمد هنگفتی را از این مسیر روانه خزانه دولت کند.

اوراق بدهی

هفته پرهیاهوی دولت در پایان سال

در آخرین هفته برگزاری بازار اولیه در سال 1401، فروش اوراق به صورت دو مرحله ای صورت گرفت. در مرحله چهل و دوم، اوراق بدهی دولتی فروخته شده برابر با 550 میلیارد تومان بوده و مابقی به ارزش 44 هزار و 870 میلیارد تومان در 23 اسفند ماه به فروش رسید.

رقم فروش اوراق بدهی در این هفته به نوعی یک سوم کل درآمدزایی دولت در این بازار در سال 1401 بود. پیش از این وزارت اقتصاد اعلام کرده بود در حدود 26 هزار و 570 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه فروخته شده است. اما بانک مرکزی در گزارش تکمیل شده خود از وضعیت اوراق فروخته شده در هفته اخر اعلام کرد حدودا 18 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق به صورت تدریجی در بازار اولیه فروخته شده است. این رقم مضاف بر اوراق فروخته شده اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد بوده است.

در نهایت داده های آماری نشان می دهند حدودا 37.5 درصد اوراق فروخته شده در سال گذشته در هفته آخر سال رقم خورده است. تفکیک این آمار به مشتریان خرید اوراق نشان می دهد عمده این خرید از سوی بورسی ها بوده است.

اوراق بدهی

خرید 41 هزار میلیاردی بورسی ها در شب عید

داده های آماری نشان می دهند تقریبا 41 هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته شده در شب عید از سوی بورسی ها بوده است. مابقی نیز در بازار پول به ثبت رسیده که حدودا 4 همت بوده است.

داده های آماری نشان می دهد تقریبا 91.1 درصد معاملات هفته پایانی سال 1401 در بازار بورس رقم خورده و سهم بانک ها از خرید این هفته تنها 8.9 درصد بوده است. وضعیت بد نقدینگی در بانک ها در این مقطع یکی از مهم ترین عوامل مشارکت پایین بانک ها در این بازاربه شمار می آید. 

در مقابل اما رشد نرخ سود از سوی دولت در این هفته موجب شد تا مشارکت بورسی ها در بازار بیشتر شود. بیش ترین نرخ سود اوراق فروخته شده در بازار اولیه، اراد 127 با نرخ سود 26.2 درصدی بوده و اراد 128 کمترین نرخ سود این هفته را با سطح 18 درصد داشته است. در نهایت نرخ سود موزون در این بازار برابر با 25.7 درصد به دست آمده و بالاترین سطح را در بازه هفتگی رقم زده است. همین موضوع موجب شده تا مشتریان در این بازار خرید بیشتری از دولت داشته باشند.

اوراق بدهی