بررسی سه بازار مهم در اقتصادکشور گویای تغییرات مهم متغیرهای اقتصادی در ایران است. در مهم ترین آن ها دولت با فروش اوراق بدهی دولتی به مشتریان خود سعی در مدیریت هزینه ها و کسب درآمد از مسیر عیر تورمی دارد. در این بازار دولت اوراق به مشتریان خود فروخته و این مشتریان نیز با توجه به نرخ سود اوراق و تاریخ سررسید آن ها اقدام به مشارکت در این بازار می کنند.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد خرید اوراق در این هفته به رکورد 5 ماهه رسیده و نرخ سود در بالاترین سطح سال های گذشته قرار گرفته است. بانک های خریدار اوراق می توانند با تکیه بر این دارایی ها از بانک مرکزی استقراض میان مدت پول کنند. نرخ سود در این بازار از مهم ترین شاخص هایی است که بر نرخ بهره بین بانکی اثرگذار است. بانک مرکزی که در هفته های اخیر سیاست خود را در راستای ارتقای نرخ سود بین بانکی قرار داده نرخ سود سپرده ها را رشد داده و در ادامه با رشد نرخ سود بازار باز، نرخ سود بین بانکی را به بیشترین سطح خود در هفت سال اخیر رسانده است.

برخی از تحلیل گران معتقدند این اقدام بانک مرکزی در راستای مدیریت بدهی های بانک ها و کنترل تورم اقدامی موثر بوده و می تواند از رشد تورم درکشور جلوگیری کند. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سطح بالایی قرار داشته و این رقم طبق آخرین داده ها در آبان ماه به برابر با 260 همت به ثبت رسیده است.

در همین رابطه به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، در هفته دوم اسفندماه، روند نرخ سود در بازارهای مالی تغییر قابل توجه داشته است. در دو سوم بازارهای مالی این هفته نرخ سود به سطح بی سابقه خود رسیده که در تاریخچه برگزاری این بازارها سابقه نداشته است.

رکوردزنی نرخ سود در بازاراولیه

در حراج اوراق بدهی دولتی که هدف دولت تامین کسری بودجه از مسیر فروش اوراق است، بانک ها و بورسی ها از دولت اوراق خریداری می کنند. خرید و فروش اوراق بدهی دولتی همراه با نرخ سود و تاریخ سررسید معلوم در این بازار است.

در همین رابطه در هفته منتهی به 10 اسفند ماه، اوراق خریداری شده در بازار اولیه معادل با 3 هزار و740 میلیارد تومان بوده که در از ابتدای پاییز امسال تاکنون سابقه نداشته است.

بررسی نرخ سود اوراق بدهی دولتی نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل رشد فروش اوراق بدهی دولتی در این تاریخ افزایش نرخ سود در این بازارها بوده است. این نرخ در هفته منتهی به 10 اسفند ماه در حالت موزون برابر با 25.8 درصد به ثبت رسیده که در تاریخ حراج اوراق سابقه نداشته است. این دومین هفته ای است که دولت به منظور خرید بیشتر اوراق در هفته های پایانی سال جاری نرخ سود در این معاملات را ارتقا داده است.

نرخ سود

رکوردزنی نرخ سود در بازار باز 

بانک ها عموما می توانند از طریق دو بازار نیازهای نقدینگی خود را برطرف سازند. یکی از مهم ترین این بازار ها بازار باز است که در آن بانک مرکزی باخرید اوراق از بانک ها اقدام به تزریق پول در نهادهای مالی مقروض می کند. 

در هفته منتهی به 10 اسفندماه آمار های بانک مرکزی نشان می دهد سطح تزریق پول با افت 15 همتی نسبت به هفته قبل مواجه شده و حدودا 95 همت نقدینگی در این بازار تزریق شده است.

نرخ سود معاملات بازار باز اما برابر با 23 درصد بوده که البته هم ارز با هفته قبل در بالاترین سطح برگزاری بازار باز تاکنون قرار گرفته است.

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر

در کنار بازار باز بانک ها می توانند بدهی های مالی خود را از طریق بده بستان با سایر بانک ها برطرف کنند. در بازار شبانه تاریخ سررسید معاملات کوتاه مدت بوده و نرخ سود مووزن در این بازار را نرخ بهره بین بانکی می دانند.

در این هفته ضمن رشد تزریق بانک مرکز ی در اعتبارات قاعده مند، و ثبت تزریق 22 همتی پول در بازار شبانه، نرخ بهره بین بانکی نیز ارتقا پیدا کرده و به 23.09 درصد رسیده است. این بیشترین میزان نرخ بهره بین بانکی در هفت سال گذشته بوده است.