به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، روند نرخ سود بازارهای مالی در هفته چهارم خرداد ماه امسال، بالا و پایین هایی داشت. در برخی بازارها مسیر نرخ سود افزایشی بوده و حاکی از رونق و در برخی دیگر این مسیر کاهشی بوده و علامتی از رکود بوده است. بازار اولیه بدهی دولتی از جمله بازارهای نزولی بود. 

کاهش نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

در هفته چهارم خرداد 1401 تقریبا 2 هزار و 130 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه از سوی دولت فروخته شد. در این بازار دولت با فروش اوراق به مشتریان سعی می کند تا بخشی از کسری بودجه را تامین کند.

این اوراق نرخ سود و تاریخ سررسید مشخصی دارد که به نوعی بیانگر جذابیت آن هستند.

در همین رابطه آمارهای بانک مرکزی در این خصوص نشان می دهد موازی با کاهش حجم معاملات در بازار نرخ سود موزون نیز کاهش پیدا کرده و در سطح 21.55 درصد قرار گرفته است.

یک دسته از خریداران بانک هاهستند که با عرضه آن در بازار باز می توانند اقدام به قرض نقدینگی از بانک مرکزی کنند.

رشد نرخ سود معاملات بازار باز در هفته چهارم خرداد 1401

در هفته های اخیر یکی از مهم ترین دغدغه های رئیس کل بانک مرکزی جلوگیری از رشد معاملات بازار باز بوده است. سیاست این نهاد در سال 1401 به نوعی انقباضی بوده و سعی کرده تا از میزان بسط پول در این بازار بکاهد. در همین راستا نیز از نهادهای مالی در خواست کرده تا ضمن فعالیت در بازار اولیه و خرید اوراق این عمل منجر به افرایش معاملات ریپوی معکوس در بازار باز نشود.

در این معاملات نهادهای مالی اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز با خرید اوراق از بانک ها موجب می شود تا نقدینگی درون بانک ها تزریق شود.

یکی از مهم ترین موانع رشد معاملات نیز افزایش نرخ سود بوده که بانک مرکزی در هفته های اخیر ترقی داده است. این نرخ پس از آنکه در هفته های متوالی در کمترین سطح خود یعنی 19 درصد قرار داشته اما در مراحل برگزاری در خرداد ماه مسیری صعودی پیدا کرده و رفته رفته به 19.3 درصد رسید . این بیشترین میزان این شاخص در بازه 5 ماهه بوده است.

نرخ سود

نرخ سود بین بانکی در هفته چهارم خرداد 1401

نرخ سود بین بانکی در هفته های متوالی خرداد ماه مسیری صعودی را پیموده و در نهایت در چهارمین هفته از این ماه به 20.68 درصد رسیده و در بالاترین سطح 5 ماهه قرار گرفت. این نرخ در بازار شبانه به صورت هفتگی به دست آمده و در اثر دادو ستد بانکها در این بازار کشف می شود.

نرخ سود اوراق تسه در بازار وام مسکن

آخرین نرخ سود حائز اهمیت در بازارهای مالی نرخ سودی است که در بازار وام مسکن به صورت روزانه و واقعی کشف می شود. در این بازار متقاضیان دریافت وام می توانند از بانک مسکن اوراق خریداری کرده و از آن با توجه به اعتبار 500 هزار تومانی هر کدام در جهت اخذوام برای خانه دار شدن استفاده کنند.

بخشی از این وام نیز جعاله بوده و درجهت تعمیر منزل مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد در پایان هفته چهارم خرداد ماه قیمت خرید اوراق در بازار افزایشی بوده و در مرز 139 هزار تومان قرار داشته است. مقایسه این نرخ با هفته گذشته نشان می دهد نرخ سود اوراق تسه درحدود 27.3 درصد قرار گرفته که سطح بالایی به شمار می آید و از هفته قبل تقریبا 0.2 واحد درصد بیشتر شده است.