بررسی های آماری در نرخ سود بازارهای مالی در هفته های اخیر نشان از روند صعودی نرخ بهره بین بانکی داشته است. به طور کلی داده های سه بازاری که مورد رصد قرار می‌گیرند نشان می دهند سیاست گذاران در هفته های اخیر سیری افزایشی را در جهت نرخ بهره بین بانکی در نظر گرفته اند.

این در حالی است که بورسی ها در هفته های گذشته خواهان افت این نرخ در اقتصاد بودند. این فعالان کاهش در بازار سرمایه راناشی از رشد نرخ بهره بین بانکی می دانستند.

در همین رابطه به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، نرخ سود ها در بازار های مالی تغییرات جالب توجهی را از خود برجای گذاشته اند. در مهم ترین آن ها بازار باز هزینه استقراض بانک ها در این معاملات را بالا برده و به تبع آن نرخ بهره نیز صعودی شد.

سطح بالای نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی بانک ها و بورسی ها به کمک دولت می آیند تا این نهاد بتواند کسری بودجه خود را تامین کند. برخی کارشناسان معتقدند هر چه دولت اوراق بیشتری در این بازار بفروشد احتمال رشد تورم نیز کمتر خواهد شد چرا که مسیرهای درآمد از طرق رشد پایه پولی کمتر خواهد بود.

در همین راستا در هفته های اخیر دولت نرخ سود اوراق را بالا برده تا مشتریان بیشتری را برای خرید اوراق مجذوب کند. این نرخ در هفته اول شهریور ماه برابر با 22.08 درصد بوده و رکورد تاریخی خود راثبت کرد. در هفته بعد اما با تزریق اوراق با نرخ سود پایین تر و تاریخ سررسید نزدیک تر نرخ سود را اندکی تنزل داده و به 21.8 درصد رسانید با این حال هنوز این نرخ در مرتبه بالایی تلقی می شود.

خیز دوباره نرخ سود در بازار باز 

اوراقی که بانک ها در بازارهای مختلف خریداری کرده اند در بازار باز می تواند داد و ستد شده و در این بازار با فروش آن ها به بانک مرکزی با تاریخ سررسید میان مدت (غالبا 7 روزه) از این نهاد استقراض نقدینگی کنند. بانک مرکزی نیز با تشخیص خود مبنی بر کنترل نرخ سود بین بانکی و وضعیت نقدینگی بانک ها با هر میزان به صلاحدید خود موافقت خواهد کرد.

نرخ سود معاملات در بازار باز نیز شاخص دیگری است که مستقیما بانک مرکزی آن را تعیین می کند و نقش موثری در روند نرخ بهره بین بانکی بازی می کند. این نرخ در هفته های اخیر دوباره صعودی شده و در هفتهه منتهی به 8 شهریور ماه به 21.21 درصد رسیده است.

نرخ سود بین بانکی صعودی شده

در کنار بازار باز، بانک ها می توانند در بازار شبانه نیز اقدام به قرض پول از یکدیگر کنند. با این تفاوت که در این بازار نرخ سود بین بانکی در بازه 14 تا 22 درصد نوسان می کند و بانک مرکزی تعیین کننده این مرزها ست.

ضمن کاهش اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی در هفته منتهی به 8 شهریور ماه اما نرخ بهره دو باره صعودی شده است. براساس داده های بانک مرکزی در هفته های اخیر اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی از مرز 25 همت به کانال 10 همت تقلیل پیدا کرده و از آن طرف نرخ بهره که در هفته های متوالی در مرز 20.6 درصد ثابت بود اکنون به 20.74 درصد رسیده است. 

این بیشترین میزان نرخ بهره بین بانکی در بازه یک ماه گذشته بوده که به اعتقاد برخی تحلیل گران می تواند ناشی از کاهش منابع بین بانکی در این بازار باشد.

نرخ سود