به گزارش اکو ایران، مجموع ارزش تراکنش‌های یازده ماهه شاپرک در سال گذشته در کل کشور به بیش از 8 هزار و 97 همت رسیده است. بانک مرکزی با انتشار ماهانه این آمار به بررسی پرداخت‌های صورت گرفته توسط اشخاص به تفکیک در استان‌های کشور می‌پردازد. البته بخشی از تراکنش های بانکی کشور در سامانه شاپرک ثبت می شود و این داده ها در مجموع سه بخش اینترنت، موبایل و پایانه فروش را در برمی‌گیرد.

مقایسه ارزش تراکنش شاپرک در استان‌های کشور  

از بررسی آمارهای منتشر شده طی یازده ماهه سال گذشته مشاهده می‌شود، حجم تراکنش‌های شاپرک در استان تهران با ثبت 2 هزار و 720 همت بیشترین ارزش پرداخت‌های صورت گرفته در میان  31 استان کشور بوده است. همچنین ارزش مجموع تراکنش های شاپرک استان خراسان رضوی پس از تهران در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. 

در مقابل مشاهده می‌شود استان ایلام با حجم 37 هزار میلیارد تومان کمترین ارزش تراکنش های شاپرک در بازه یازده ماهه را در مقایسه با سایر استان‌ها به ثبت رسانده است.

تراکنش

استان تهران رکوردار بیشترین تعداد تراکنش شاپرک 

طبق داده های آماری درج شده در بانک مرکزی تعداد تراکنش‌های اینترنتی شاپرک دربازه فروردین تا بهمن سال 1401 در مجموع  به 40 میلیارد تراکنش رسیده  که تقریبا  25 درصد تعداد تراکنش های اینترنتی شاپرک کل کشور بوده است. این رقم برابر با 10 میلیارد تراکنش بوده است. به عبارت دیگر بیشترین  تعداد تراکنش های شاپرک در استان تهران رقم خورده در مقابل استان ایلام کمترین تراکنش شاپرک را در مقایسه بین استانی نشان می‌دهد.

ارزش   200 هزار تومانی هر تراکنش شاپرک در کشور

مقایسه ارزش هر تراکنش در سامانه شاپرک می‌تواند تحلیل شفاف تری از وضعیت سرانه تراکنش های صورت گرفته ارائه دهد. سرانه  هر تراکنش شاپرک از تقسیم حجم بر تعداد تراکنش ها محاسبه می‌شود که در کل کشور معادل با 200 هزار تومان به دست آمده است. این بررسی تا پایان بهمن ماه 1401 نشان می دهد در میان استان‌های کشور، ارزش هر تراکنش در استان تهران 272 هزار تومان بوده است.  استان مازندران نیز پس از تهران با ثبت رقم  215 هزار تومانی هر تراکنش شاپرک در بالاترین جایگاه کشوری از حیث این شاخص قرار می‌گیرد. همچنین ارزش هر تراکنش شاپرک در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی به ترتیب با 125 و  138 هزار تومان در پایین ترین مرتبه  بین استان ها قرار دارد.

تراکنش