به گزارش اکوایران، بررسی آخرین گزارش عملکرد بانک‌ها در سال 1401 نشان می‌دهد بالاترین میزان درآمد از محل کارمزدهای دریافتی به بانک ملت تعلق دارد. عمده اطلاعات بانکی در دسترس، مربوط به بانک‌هایی است که در بورس حضور دارند؛ این بانک‌ها طبق قوانین مکلف به انتشار عملکرد مالی خود بر روی سایت کدال هستند.

در میان بانک‌های فعال کشور، 13 بانک نسبت به انتشار آخرین گزارش عملکرد خود در پایان اسفند ماه 1401 بر روی سایت کدال اقدام کرده‌ و آخرین وضعیت مالی خود را به ثبت رسانده‌اند.

36 همت درآمد بانکی از کانال کارمزد

بررسی گزارش عملکردهای بانکی مورد اشاره نشان می‌دهد، در سال گذشته بانک‌ها (13 بانک) بیش از 36 همت درآمد از محل کارمزد کسب کرده‌اند که سهم بانک‌های ملت، تجارت و صادرات بیش از دیگر بانک‌ها بوده است.

بانک‌ها بابت ارایه خدماتی مثل تراکنش‌ها، پرداخت قبض، مانده‌گیری از حساب، انتقال وجه، نقد کردن چک بانکی، واریز نقدی وجه، باز کردن حساب، دریافت دسته چک و خدمات دیگر اقدام به دریافت کارمزد می‌کنند.

درآمد کارمزدی بانک‌ها یکی از کانال‌های مهم درامدی در بانک‌های اروپایی است اما در ایران سهم ناچیزی از درآمدهای بانکی را در برمی‌گیرد و نسبت به نرم جهانی در سطح پایین‌تری قرار دارد.

با این حال میزان درآمد کارمزدی بانک‌ها در سال 1401 با رشد 57 درصدی نسبت به سال قبل به 36 هزار و 240 میلیارد تومان رسیده که تقریبا معادل 88 درصد خالص مطالبه بانک‌ها از شرکت‌های دولتی است.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی خالص مطالبه بانک‌ها از شرکت‌های دولتی در پایان دی ماه سال 1401 به حدود 41 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رشد 90 درصدی درآمد کارمزدی بانک سینا

بانک ملت با درآمد کارمزدی 8.4 هزار میلیارد تومان در سال 1401 در میان بانک‌های کشور رکورد دار است، پس از آن بانک تجارت با درآمد کارمزدی معادل 8.1 همت در رتبه دوم قرار دارد.

کمترین میزان درآمد کارمزدی نیز به بانک رسالت تعلق دارد، به طوری که این بانک در سال 1401 کمتر از 200 میلیارد تومان درآمد از محل کارمزد کسب کرده است.

بررسی آمارها همچنین نشان می‌دهد بیشترین رشد درآمد کارمزدی بانک‌ها در سال 1401 مربوط به بانک سینا است، به طوری که میزان درآمد کارمزدی این بانک در سال 1401 نسبت به سال قبل حدود 90 درصد افزایش داشته است.

photo_2023-04-10_18-11-06