به گزارش اکو ایران، دولت در سال گذشته 120 همت اوراق بدهی فروخته است. آماری که مدیریت عمومی بدهی های دولت گویای آن بوده نشان می دهد درآمدزایی دولت از مسیر فروش اوراق نقدی به سطح بالایی در سال 1401 دست پیدا کرده است. فروش اوراق و کسب درآمد از این مسیر را برخی از تحلیل گران اتفاقی مفید و غیر تورمی برای اقتصاد ایران می دانند . چرا که با رشد درآمدهای دولت احتمال چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی افتی قابل ملاحظه پیدا می کند.

درآمدزایی 120 همتی در سال 1401

داده های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد توأمان در خصوص بازار اولیه  نشان می دهد در سال گذشته میزان درآمد دولت در حراج اوراق بدهی دولتی برابر با 120 همت بود است. از این میزان 92 همت میزان مشارکت بورسی ها دربازار بوده و مابقی سهم بانک ها بوده است.

اما براساس دادوستد بازار اولیه هر خرید اوراق از سوی مشتریان همراه با نرخ سود و تاریخ سررسیدی مشخص است. به همین علت دولت باید در سررسید مشخص شده هنگام فروش اوراق بدهی با احتساب نرخ سود معلوم دوباره آن را از مشتریان خریداری کند. در همین خصوص داده های آماری نشان می دهد دولت در بازار نقدی سال گذشته حدود 176 همت را تسویه کرده است.

اوراق بدهی

تسویه 176 همتی دولت در سال 1401

طبق داده های آماری پرداختی دولت بابت اصل اوراق فروخته شده در سال گذشته برابر با 129 هزار و 467 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر سال گذشته دولت باید با توجه به اوراق فروخته شده در سال های قبل اصل اوراق را دوباره از خریداران می خرید. این رقم بابت سود اوراق فروخته شده برابر با 47 هزار و 475 میلیارد تومان بوده و در نهایت مجموع تسویه دولت را به 176 هزار و 880 میلیارد تومان رسانید. 

جذب منفی پول دربازار اولیه

با توجه به آن که دولت در حراج سال گذشته درآمدی در سطح 120 هزار و 420 میلیارد تومان داشته و در مقابل نیز هزینه ای معادل با 176 هزار و 880 میلیارد تومان داشته، خالص جذب پول در این معاملات از سوی دولت معادل با منفی 56 همت به دست می آید. به عبارت دیگر عملکرد دولت در این معاملات منفی بوده و تقریبا بیشتر از آن چه درآمد داشته را هزینه کرده است؛ هزینه بازپرداخت در سال های گذشته.

اوراق بدهی