مسیرهای درآمدزایی دولت از مهم ترین چالش های اقتصاد به شمار می روند. فروش نفت یکی از روش‌های عمده درآمدزایی دولت محسوب شده که برخی معتقدند با رشد پایه پولی می تواند اثراتی تورمی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. مالیات و فروش اوراق بدهی دولتی نیز از دیگر مسیر های تامین کسری بودجه دولت به حساب می آید. در بازار اولیه  دولت اوراق بدهی به مشتریان عرضه می کند و به دلیل آن که این روش چاپ پولی به همراه ندارد به اعتقاد برخی تحلیل گران مسیری غیر تورمی در تامین کسری بودجه قلمداد می شود. در همین رابطه در آخرین هفته سال، دولت رکورد فروش اوراق بدهی دولتی را شکست. این در حالی بود که در هفته های زمستانی سال گدشته، دولت نتوانسته بود فروش چندانی را رقم بزند. 

در سال 1401، مراحل فروش اوراق بدهی دولتی در 43 مرحله برگزار شده که در مجموع 100 همت اوراق بدهی به فروش رسیده است. اوراق هایی که همگی در مسیر تامین کسری بودجه دولت فروخته شده است. در مرحله پایانی سال 1401، حدود 48 همت اوراق عرضه شده که از این میان تقریبا نصف آن فروخته شده است. بررسی ها نشان می دهد عمده مشارکت در این بازار از سوی بورسی ها بوده و عامل جدی آن رشد نرخ سود بازار اولیه بوده است. دولت در بازار اولیه نرخ سود را به سطح بالایی رسانده و سعی کرد تا با رشد این شاخص کسری بودجه خود را جدی تر چبران کند. روشی که البته در آخرین لحظات درامدهای دولت را 26 همت افزایش داد.

به گزارش اکوایران، در هفته پایان سال 1401 یک اتفاق عجیب در بازار دولتی رقم خورد. در این بازار که دولت اوراق بدهی می فروشد تا تامین کسری بودجه را از مسیری هموارتر و غیر تورمی تر میسر کند توانست 26 همت اوراق بدهی بفروشد.

اوراق بدهی

رکوردزنی فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

در هفته منتهی به 23 اسفند ماه مرحله چهل و سوم حراج اوراق بدهی برگزار شده و طی آن نزدیک به 26  هزار میلیارد تومان اوراق بدهی به فروش رسیده است. در این بازار عموما مشتری های اوراق دولتی، بانک ها و بورسی ها هستند. 

در همین رابطه داده های وزارت اقتصاد و دارایی در سال جای تشان می دهد در آخرین هفته سال مجموع اوراق فروخته شده در سال 1401  از مرز 100 همت عبور کرده است.

سهم بانک ها از فروش آخر سال اوراق بدهی برابر با هزار و 840 میلیارد تومان بوده  و مابقی در بازار سرمایه فروخته شده است. در این هفته 2 هزار میلیارد تومان نیز اوراق پذیره نویسی بوده است.

نرخ سود بالای اوراق عرضه شده در بازار اولیه 

یکی از مهم ترین عوامل جذابیت در خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه نرخ سود اوراق است که از سوی دولت در هر هفته تعیین می شود. در این بازار هر چه نرخ سود اوراق بدهی بالاتر باشد مشتریان رغبت بیشتری به مشارکت در معاملات بازار اولیه نشان می دهند. 

در همین رابطه داده های وزارت اقتصاد و دارایی نشاندهنده آن بوده که نرخ سود در بازار اولیه به بالاتر از مرز 25 درصد رسیده است. در این بازار سه دسته اوراق بدهی فروخته شده که از جمله آن اراد 124 اراد 125 و اراد 126 بوده اند. نرخ سود این اوراق طبق داده های وزارت اقتصادو دارایی به ترتیب برابر با 25.6 درصد، 25.9 درصد و 26.2 درصد بوده است. برخی معتقدند بالا رفتن نرخ سود در این بازار از جمله مهم ترین عوامل رشد خرید اوراق بدهی در بازار بوده است.