به گزارش اکوایران، پس از بسته شدن بانک «فرست ریپابلیک» در روز دوشنبه توسط نهادهای تنظیم‌کننده، در دومین ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ ایالات متحده، وزارت خزانه‌داری آمریکا اصرار دارد که سیستم بانکی آمریکا همچنان «سالم و انعطاف پذیر» است.

بنابر گزارش نیوزویک، بانک فرست ریپابلیک توسط رگولاتورهای کالیفرنیا توقیف شد و به بانک «جی‌پی مورگان‌ چیس» فروخته شد که مسئولیت تمام سپرده‌ها و دارایی‌ها را بر عهده خواهد گرفت. سپرده گذاران بانک فرست ریپابلیک حساب‌های خود را به جی‌پی مورگان‌ چیس منتقل می‌کنند و همچنان می‌توانند به پول خود دسترسی داشته باشند.

این سومین ورشکستگی بانک‌های مرکزی در سال 2023 پس از فروپاشی بانک «سیلیکون ولی» و بانک «سیگنچر» است. جیمی دیمون، رئیس جی‌پی مورگان‌ چیس، در بیانیه‌ای گفت: «دولت ما از ما و دیگران دعوت کرد تا قدمی برداریم، و ما این کار را انجام دادیم. قدرت مالی، توانایی‌ها و مدل تجاری ما به ما این امکان را داد تا پیشنهادی ارائه کنیم که هزینه‌های صندوق بیمه سپرده به حداقل برساند».

سهام بانک فرست ریپابلیک، هفته گذشته پس از اینکه بانک اعلام کرد سپرده گذاران در ماه مارس 100 میلیارد دلار برداشت کرده‌اند، بیش از 75 درصد سقوط کرد. فرست ریپابلیک توسط دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا بسته شد و به شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)  منتقل شد. این نهاد بود که پس از آن فروش به جی‌پی مورگان‌ چیس را ترتیب داد، که در نتیجه آن، همه 84 شعبه فرست ریپابلیک با نام تجاری جی‌پی مورگان‌ چیس بازگشایی خواهند شد.

جی پی مورگان چیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه این معامله، مسئولیت 173 میلیارد دلار وام، 92 میلیارد دلار سپرده و حدود 30 میلیارد دلار اوراق بهادار از فرست ریپابلیک دریافت خواهد کرد. این انتقال توسط ماریان لیک و جنیفر پیپسزاک، مدیران بخش مصرف‌کنندگان و بانکداری اجتماعی جی پی مورگان چیس نظارت می‌شود.

لیک و پیپسزاک گفتند: «فرست ریپابلیک برای خدمات‌رسانی با صداقت و خدمات استثنایی به مشتریان، شهرت زیادی برای خود ایجاد کرد. ما مشتاقانه منتظر استقبال از کارکنان فرست ریپابلیک هستیم. مانند همیشه، ما متعهد هستیم که با کارکنان با احترام، مراقبت و شفافیت رفتار کنیم.»

فرست ریپابلیک در سال 1985 تاسیس شد و در درجه اول خدمات بانکی را به مشتریان ثروتمند ارائه می‌کرد. در ماه مارس، بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر هر دو ورشکست شدند، که باعث شد وزارت خزانه داری وارد عمل شود و سپرده گذاران را در تلاشی برای جلوگیری از سرایت ورشکستگی بیمه کند.

بایدن در واکنش به این موضوع گفت: «من قاطعانه متعهد هستم که مسئولین این آشفتگی را کاملاً پاسخگو کنم و در عین حال به تلاش‌های خود برای تقویت نظارت و مقررات بر بانک‌های بزرگ‌تر ادامه دهیم تا دیگر در این موقعیت قرار نگیریم.»

فدرال رزرو بعداً گزارشی منتشر کرد و گفت که از دو سال قبل نگرانی‌هایی در مورد سقوط نهایی بانک سیلیکون ولی داشته است.

همچنین در ماه مارس، غول بانکداری سوئیس «کردیت سوییس» توسط شرکت رقیب «یو بی اس» در معامله‌ای که توسط دولت سوئیس ترتیب داده شد، تصاحب شد.