به گزارش اکوایران، پایگاه خبری بانک مرکزی روند رشد نقطه ای نقدینگی طبق محاسبات مقدماتی در اسفند ماه را در حداقل سه ساله عنوان کرده است.

رسانه ایبنا، در جوابیه بانک مرکزی در خصوص انتقاد یک روزنامه از وضعیت چاپ پول در کشور اعلام کرد، حجم نقدینگی ایران به رشدی 31.1 درصدی در پایان سال گذشته رسیده  و 9 واحد درصد کاهش پیدا کرده است. پیش تراحسان خاندوزی، آمارهای مقدماتی حدودی از رشد نقدینگی سال گذشته را در سطح 30 درصد اعلام کرده بود.

کاهش رشد نقدینگی در آخر سال

طبق داده های بانک مرکزی، حجم نقدینگی در آخر سال گذشته برابر با 6 هزار و 353 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل خود حدودا 31.1 درصد رشد داشته است. مقایسه رشد نقطه ای نقدینگی در اسفند ماه نشان می دهد این شاخص اکنون در حداقل سه سال قرار دارد.

بررسی مقداری حجم نقدینگی افزوده شده دراین سال نیز نشان می دهددر دوازده ماه سال گذشته حدودا هزار و 503 همت به این شاخص اضافه شده است. با این حال رشد ماهانه اسفند ماه نشان می دهد خیز نقدینگی در ایران بالاترین سطح دوازده ماه را داشته است.

نقدینگی

رکوردزنی دوازده ماهه حجم ماهانه نقدینگی

در اسفند ماه رشد ماهانه نقدینگی برابر با 3.8 درصد بوده و بالاترین سطح را در دوازده ماه سل گذشته به ثبت رسانده است. حجم افزوده شده طی این ماه نیز تقریبا معادل با 232 هزار میلیارد تومان بوده که سطح بالایی به شمار می آید. با این حال بررسی های آماری نشان می دهد همواره در پایان سال جهش ماهانه نقدینگی درکشور بالاترین سطح را در میان هر سال داشته است. این موضوع بیشتر به علت پرداخت معوقات بانکها و رشد تراکنش ها در سمت شبه پول رخ می دهد.

بانک مرکزی این اتفاق را علامتی از آن می داند که برنامه پولی تنظیم شده برای کنترل رشد نقدینگی برای سال ۱۴۰۱ به صورت نسبی تحقق یافته است. ضمناً، باید توجه داشت که تحقق برنامه پولی و کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهم‌ترین متغیر در کنترل تورم در سال ۱۴۰۱، در شرایطی محقق شده است که اقتصاد کشور همچنان تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قرار دارد. در سال جاری نیز برنامه‌های مربوط به کنترل تورم در چارچوب شعار سال "مهار تورم و رشد تولید" با همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط در دولت سیزدهم طراحی و در دست اجرا است.

در هر صورت اما بدهی بانک ها به بانک مرکزی و کسری بانکی در سطح بالایی قرار داشته و تب و تاب پایه پولی بالاست. این موضوع در صورتی که مدیریت نشود هنوز می تواند  تورم را در ایران بالا نگه دارد.

نقدینگی