به گزارش اکو ایران، در نخستین ماه از سال جاری، حجم قابل توجهی از تسهیلات بانکی به بخش خدمات و با هدف تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است.

طبق آخرین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی در فروردین ماه امسال بیش از 181 همت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف اقتصاد پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.

از میزان تسهیلات پرداخت شده طی این دوره حدود 161 همت از آن به صاحبان کسب و کار و قریب به 20 همت نیز به خانوارها به عنوان مصرف‌کننده نهایی پرداخت شده است.

سرریز وام‌های بانکی به بخش خدمات

آمارها نشان‌ می‌دهد بیشترین پرداخت تسهیلات بانکی در بین بخش‌های مختلف اقتصادی (صاحبان کسب و کار) مربوط به بخش خدمات بوده، به طوری که این بخش سهمی معادل 43.5 درصد را به خود اختصاص داده است.

در فروردین ماه امسال بیش از 70 همت به بخش خدمات، تسهیلات بانکی پرداخت که حجم قابل توجهی از آن با هدف تامین سرمایه در گردش بوده است.

photo_2023-05-27_20-05-20

بخش صنعت و معدن دومین بخشی است که بعد از بخش خدمات، بیشترین تسهیلات بانکی به آن پرداخت شده، به طوری که طی دوره مورد اشاره بیش از 60 همت به این بخش پرداخت شده است.

کشاورزی و مسکن، دو بخش از اقتصاد بوده که کمترین میزان وام بانکی به آن اختصاص داده شده است؛ در فروردین ماه امسال میزان تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی حدود 3.6 همت و بخش مسکن و ساختمان حدود 8.5 همت بوده است.

میزان تسهیلات پرداختی به بخش خدمات حدود 20 برابر تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی بوده است.

بخش بازرگانی نیز با سهمی تقریبا برابر با سهم خانوارها از وام‌های سیستم بانکی، حدود 19 همت از تسهیلات پرداختی در این ماه را به خود اختصاص داده است.

بخش خدمات طی سال‌های اخیر حجم قابل توجهی از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده، به نظر می‌رسد یکی از دلایل این موضوع، این است که بخش خدمات تبدیل به یکی از بخش‌های پردرآمد جامعه شده در نتیجه توانایی بازپرداخت تسهیلات بانکی را دارد. همچنین، بخش خدمات به دلیل عدم نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین و دارای ریسک کمتر، جذابیت بیشتری برای بانک‌ها دارد.

همچنین این موضوع ممکن است به دلیل تاثیرگذاری بخش خدمات بر روی اشتغال و رشد اقتصاد کشور باشد که بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات بیشتر به این بخش ترغیب می‌کند.