به گزارش اکوایران، تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی در اولین ماه از سال مهار تورم و رشد تولید با کاهش مواجه شده است.

آخرین گزارش‌ منتشره بانک مرکزی از وضعیت پرداخت وام بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال بیش از 181 همت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که 89 درصد از آن به صاحبان کسب و کار و حدود 11 درصد نیز به خانوارها پرداخت شده است.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها در اولین ماه از سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد افزایش یافته است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد میزان تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار در دوره مورد اشاره نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 23 درصد افزایش یافته اما بخش کشاورزی از این رشد بی‌نصیب مانده است.

خروج بخش کشاورزی از اولویت بانک‌ها

بانک‌ها در فروردین ماه امسال میزان تسهیلات پرداختی خود به بخش کشاورزی را بیش از 29 درصد کاهش دادند به طوری که سهم این بخش، از تسهیلات پرداختی به بخش کسب و کار از 3.9 درصد در فروردین سال گذشته به کمتر از 2.3 درصد در فروردین امسال رسیده است.

در فروردین سال گذشته حدود 5.1 همت وام بانکی به بخش کشاورزی پرداخت شد در حالی که این میزان در فروردین سالجاری به 3.6 همت رسیده است.

بیشترین سهم تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی با هدف تامین سرمایه در گردش صورت می‌گیرد که آمارها نشان می‌دهد سرمایه در گردش کشاورزان در فروردین ماه سالجاری نسبت به سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی مواجه بوده، به طوری که علاوه بر کاهش شاخص تولیدات و رشد اقتصادی منفی با کاهش سهم اشتغال در بازار کار نیز مواجه شده است؛ بنابراین اگر سیستم بانکی نیز منابع مالی مورد نیاز برای توسعه بخش کشاورزی را از این بخش اساسی کشور دریغ کند باید منتظر تبعات غیرقابل جبران آن باشیم.

photo_2023-05-21_16-57-29

بیشترین رشد تسهیلات اقتصادی در فروردین ماه امسال مربوط به بخش بازرگانی و معادل 51 درصد بوده؛ طی این دوره بیش از 18همت به صاحبان کسب و کار بخش بازرگانی وام پرداخت شده است.

به همین ترتیب بخش صنعت و معدن و خدمات نیز هرکدام با رشد تقریبا 25 درصدی طی دوره مورد اشاره همراه بوده است.