به گزارش اکوایران، دومین عرضه اوراق بهادار دولتی منتهی به هفته جاری یعنی 18 مرداد 1402 به پایان رسید و خزانه‌داری وزارت اقتصاد جزئیات آن را اعلام کرد.

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲ دولت باید رقمی بالغ بر 186 همت اوراق بفروشد تا منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کند، اما اقدام دولت برای این تامین مالی انتظارها را به سر آورد، تا جایی که اولین عرضه اوراق از سوی دولت در پنجمین ماه از آغاز سالجاری انجام شد و طی حدود 13 همت اوراق به فروش رسید.

عایدی 5 همتی دولت از دومین عرضه اوراق

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت در دومین مرحله از عرضه اوراق بدهی خود که طی هفته جاری صورت گرفته معادل 35 همت اوراق عرضه کرده که پس از اخذ سفارش‌های خرید از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین عرضه عمومی در مرحله دوم حراج توانسته 5.3 همت اوراق را به صورت نقدی در دو بازار پول و سرمایه به فروش برساند.

با احتساب فروش اوراق در این مرحله و فروش هفته قبل، تاکنون در مجموع 18.33 همت از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی شده است.

از میزان 5.3 همت اوراق فروخته شده در دومین عرضه، سهم بازار پول چهار همت (حدود 74 درصد) و سهم بازار سرمایه هزار و 337 همت (26 درصد) بوده است. سررسید اوراق عرضه شده در این مرحله به تاریخ‌های بهمن 1403، بهمن 1404، تیر 1404 و تیر 1405 اختصاص دارد.

اوراق بدهی

سود اوراق دولتی افزایش یافت

این گزارش نشان می‌دهد تامین مالی دولت در بازار سرمایه با نرخ بالاتری نسبت به بازار پول انجام شده است؛ اما در مجموع نرخ سود اوراق در مرحله دوم نسبت به مرحله اول افزایش یافته که می‌تواند نشان از نیاز مبرم دولت به تامین منابع مالی حتی به قیمت‌های بیشتر باشد.

نرخ میانگین وزنی بهره موثر در هفته دوم عرضه اوراق معادل 25.03 درصد بوده که نسبت به هفته قبل که معادل 24.76 درصد بوده، بیشتر است.

به باور برخی کارشناسان عرضه و فروش اوراق بهادار از سوی دولت اثر منفی بر بازار سهام داشته و منجر می‌شود بخشی از تقاضای بازار به سمت این اوراق حرکت کند، اما روند شاخص کل بورس طی هفته جاری نشان از رشد شاخص و ورود به کانال دو میلیون واحدی دارد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که یا فروش اوراق ربطی به وضعیت بورس ندارد، یا نرخ سود این اوراق برای متقاضیان جذاب نبوده است.

اوراق بدهی