به گزارش اکوایران، اکثر بدهکارترین شرکت‌های دولتی را بانکی‌ها تشکیل می‌دهند که بانک سپه در صدر بانک‌ها قرار دارد.

بر اساس کتابی که وزارت اقتصاد در بهار امسال تحت عنوان «نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی» منتشر کرده، وضعیت بدهی شرکت‌های دولتی مورد بررسی قرار گرفته و نام 10 شرکت که دارای بالاترین بدهی هستند در این گزارش اعلام شده است. بانک‌ها بیشترین سهم را در این لیست بدهی دارند.

در میان شرکت‌های دولتی با بیشترین بدهی، شرکت ملی نفت در صدر قرار دارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها در سال 1400، میزان بدهی شرکت ملی نفت معادل هزار و 683 همت بوده است.

بعد از شرکت ملی نفت ایران بدهکارترین شرکت، بانک سپه و بانک ملی است. میزان بدهی بانک سپه در سال 1400 به بیش از 835 همت و برای بانک ملی به بیش از 767 همت رسیده است.

photo_2023-08-13_18-14-29

بانکی‌های ابر بدهکار

از میان 10 شرکت دولتی که بیشترین میزان بدهی را دارا هستند، 6 شرکت را بانک‌ها تشکیل می‌دهند.

نام بانک‌های سپه، ملی، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و توسعه صادرات در لیست بدهکارترین شرکت‌های دولتی قرار دارد که بانک سپه با بدهی 835 همتی دارای بیشترین بدهی بوده و در صدر قرار دارد.

نکته قابل توجه این است که نام دو بانک ملی و کشاورزی که در لیست بدهکارترین شرکت‌‌های دولتی به ثبت رسیده دارای بیشترین هزینه پرسنلی نیز هستند.

بر اساس این گزارش به طور میانگین میزان سرانه هزینه پرسنلی بانک ملی در سال 1400 به طور ماهانه حدود 44 میلیارد تومان (معادل 526 میلیون در سال) و برای بانک کشاورزی حدود 37 میلیون تومان (442 میلیون تومان در سال) بوده است.