به گزارش اکوایران، علی‌رغم جذب منابع مالی توسط دولت در 3 مرحله انتشار اوراق دولتی، مجموع خالص برداشت دولت از بازارهای پول و سرمایه تا نیمه مرداد ماه، منفی برآورد می‌شود. دلیل این موضوع نیز ایفای تعهدات دولت برای تسویه اصل و سود اوراق استقراض شده در سال‌های گذشته است. 

تامین مالی 19 همتی با اوراق قرضه

بر اساس گزارش های منتشر شده از وزارت امور و اقتصاد دارایی کل اوراق دولتی منتشر شده در سال جاری حدود 19 همت بوده است. این اوراق در سه مرحله انتشار یافته‌اند که در عرضه اول 13 همت ، سری دوم 5.3 همت و در سومین حراج حدودا 0.87 همت از اوراق قرضه دولتی فروخته شده است. 

انتشار اوراق قرضه یکی از راه‌های تامین مالی دولت است که نسبت به سایر راه‌های تامین مالی خطری کمتری دارد و با آن می‌توان بخشی از کسری بودجه را پوشش داد. گزارش‌ها نیز حاکی از آن است دولت در سال‌های اخیر استقبال گسترده‌ای از این نحوه تامین مالی داشته است.

اوراق بدهی

خالص برداشت منفی از بازار پول و سرمایه

با رسیدن سررسید اوراق قرضه استقراض شده در سال‌های گذشته، دولت‌ها ملزم به پرداخت اصل و سود اوراق قرضه‌های منتشر شده هستند. طبق داده های وزارت اقتصاد، تا 18 مرداد سال جاری حدود 69 همت بابت تسویه اصل و سود اوراق توسط خزانه‌داری کشور پرداخت شده که 53 همت از این پرداخت‌ها مربوط به اصل اوراق و 16 همت از آن نیز جهت تسویه سود اوراق بوده است.

با توجه به اینکه در مجموع تا الان 69 همت پرداخت شده و 19 همت نیز از راه انتشار اوراق تامین شده است، مجموع نقدینگی جذب شده دولت تا اواسط مرداد 1402 منفی برآورد می‌شود. به عبارت دیگر خالص برداشت دولت از بازار پول و سرمایه تا کنون منفی 50 همت بوده است.