به گزارش اکوایران، نرخ سود اوراق دولتی در چهارمین مرحله از حراج آن به بالاترین سطح خود از ابتدای سال جاری قرار گرفته است.

در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی دولتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله چهارم حراج این اوراق در سال 1402 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی (نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه)، در روز سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه 1402 اجرا شد.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود جزئیات چهارمین مرحله از حراج اوراق دولتی منتهی به هفته جاری یعنی 31 مرداد را اعلام کرد. دولت طی چهارمین مرحله از عرضه توانسته 1.45 همت اوراق به فروش برساند.

درآمد 1.4 همتی دولت از چهارمین عرضه اوراق بدهی

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت در چهارمین مرحله از عرضه اوراق بدهی خود که طی هفته جاری صورت گرفته معادل 15 همت اوراق عرضه کرده که پس از دریافت سفارش‌ها از سوی متقاضیان توانسته 1.45 همت اوراق را به صورت نقدی در دو بازار پول و سرمایه به فروش برساند.

در این دوره از حراج تنها سه بانک شرکت کرده که ارزش میزان تقاضای اوراق از سوی آنها در سامانه بازار بین بانکی حدود یک هزار میلیارد تومان بوده و کل تقاضای آنها مورد پذیرش وزارت اقتصاد قرار گرفته است.

بانک‌ها در این حراج نسبت به خرید 848 میلیارد تومان اوراق با نماد «اراد 131» با سود 25.1 درصد و سررسید تیرماه 1404 و همچنین 250 میلیارد تومان  اوراق با نماد «اراد 132» با سود 25.4 درصد و سررسید بهمن ماه 1404 اقدام کرده‌اند.

از سوی دیگر ارزش تقاضای اوراق در بازار سرمایه نیز معادل 358 میلیارد تومان و برای اوراق با نماد «اراد 132» بوده که همین میزان تقاضا با سود 25.4 درصد مورد پذیرش قرار گرفته است.

اوراق بدهی

بدبینی به آینده اقتصادی در دو بازار پول و سرمایه؟

نکته قابل توجه در این حراج رفتار متفاوت بازار پول و بازار سرمایه است. بانک‌ها در این حراج بیشترین میزان تقاضای خود را به اوراق با سررسید کوتاه مدت‌تر یعنی «اراد 131» اختصاص داده‌اند؛ اما خریداران بازار سرمایه با دید بلندمدت‌تری نسبت به خرید اقدام نموده‌ و تقاضایی برای اوراق «اراد 131» ارایه نداده‌اند. به‌نظر می‌رسد بانک‌ها ممکن است از ناحیه دولت برای خرید این اوراق تحت فشار قرار گرفته باشند.

در این حراج اوراق «اراد 133» با سررسید تیر ماه 1405 و نرخ سود 25.7 درصد نیز عرضه شده که هیچ سفارشی برای آن به ثبت نرسیده که ممکن است سود آن برای متقاضیان بازار پول و بازار سرمایه جذاب نبوده و نسبت به آینده خوش بین نیستند در نتیجه دولت نتوانسته در این حراج اوراق با سررسید 1405 را به فروش برساند.

در مجموع از میزان 1.4 همت اوراق فروخته شده در چهارمین عرضه، سهم بازار پول حدود یک همت (75.4 درصد) و سهم بازار سرمایه هزار و 358 میلیارد تومان (24.5 درصد) بوده است.

هزینه تامین مالی دولت سنگین‌تر شد

طی سه مرحله حراج اوراق پیشین دولت توانست 19.2 همت اوراق بفروشد؛ بنابراین با احتساب فروش اوراق در این مرحله و مراحل پیشین، تاکنون در مجموع 20.7 همت از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی برای دولت ایجاد شده است. میزان فروش اوراق در چهارمین مرحله از حراج نسبت به مرحله سوم افزایش داشته اما همچنان نسبت به مرحله اول و دوم در سطح پایین‌تری قرار دارد.

این گزارش نشان می‌دهد تامین مالی دولت در چهارمین مرحله از فروش اوراق با نرخ سود بالاتری نسبت به مراحل قبلی بوده است. نرخ میانگین وزنی بهره موثر در هفته چهارم عرضه اوراق معادل 25.22 درصد بوده که نسبت به هفته قبل که معادل 25.18 درصد بوده، بیشتر شده و در مجموع نسبت به دیگر مراحل در بالاترین سطح قرار گرفته است.