به گزارش اکوایران، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در ماه گذشته در کل کشور و در چهار استان کرمانشاه، هرمزگان، قزوین و یزد در حد نرمال این نسبت (۸۰ تا ۹۰ درصد) بوده است. بررسی ها نشان می دهد مابقی استان‌های کشور کمتر و یا بیشتر از حد نرمال اقدام به تسهیلات‌دهی کرده‌اند. 

در سیستم بانکداری تسهیلات به پولی گفته می‌شود که به صورت وام به اشخاص حقیقی و حقوقی داده شده است. مفهوم دیگری به نام سپرده وجود دارد که به معنای دارایی است که اشخاص نزد بانک نگهداری می‌کنند.

در ادامه نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی نشان دهنده میزان پولی است که بانک‌ها به ازای هر واحد سپرده‌ای که نزد خود دارند وام می‌دهند. 

حد نرمال اقتصادی این نسبت در شبکه بانکی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. اگر نسبت تسهیلات به سپرده بانک بیشتر از حد نرمال گفته شده باشد به این معناست که این بانک بیشتر از حد توانش اقدام به وام دهی کرده است. این اتفاق می‌تواند باعث استقراض این بانک از سایر بانک‌ها و بانک مرکزی در جهت پوشش نیازهای پیش‌بینی نشده شود. از طرف دیگر اگر این نسبت در بانکی کمتر از حد نرمال باشد می‌تواند نشانگر نقش کمرنگ آن بانک در تامین مالی و تسهیلات‌دهی باشد.

تسهیلات بانکی

چهار استان کشور در حد نرمال تسهیلات‌دهی

آمارهای بانک مرکزی از مرداد ماه ۱۴۰۲ گویای آن است که نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در کل کشور 84.7 درصد است که در بازه حد نرمال محسوب می‌شود. اما این نسبت به تفکیک استان‌های کشور متفاوت است.

بررسی ها نشان می دهد در مرداد ماه امسال تنها در چهار استان کرمانشاه، هرمزگان، قزوین و یزد نرمال بوده است. مابقی استان‌ها یا کمتر از حد نرمال و یا بیشتر از حد نرمال تسهیلات دهی انجام داده‌اند.

البرز در قعر نسبت تسهیلات به سپرده در کشور

آمار نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد در میان استان‌های کشور، سه استان خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری بیشترین نسبت تسهیلات به سپرده را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. این استان‌ها به ترتیب ۳۶، ۲۰ و ۱۴ درصد بیشتر از کل میزان سپرده‌های خود اقدام به تسهیلات‌دهی کرده‌اند.

در نقطه مقابل، کمترین نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی قرار دارد که متعلق به استان‌های البرز، فارس و بوشهر است که هر کدام در حدود نیمی از میزان کل سپرده‌های خود را وام می‌دهند. به این معنا که بانک‌ها در این استان‌ها در امر تامین مالی و تسهیلات‌دهی نسبت به سایر استان‌های کشور عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند.