به گزارش اکوایران، روند نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در مرداد ماه ۱۲ سال گذشته در استان‌های خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد یک روند کاهشی را از سال ۹۱ تا سال ۹۷ داشته است. این در حالی است که پس از آن به مرور روند افزایشی در این دو استان رخ داده تا جاییکه در مرداد ماه سال جاری نسبت تسهیلات به سپرده در استان‌های «خراسان شمالی» و «کهگیلویه و بویراحمد» به ترتیب به ۱۳۶ و ۱۲۱ درصد رسیده است.

در شبکه بانکی دو مفهوم سپرده و تسهیلات وجود دارد که مفهوم هریک به تنهایی و در کنار هم نکات مهمی را نشان می‌دهند. به میزان پولی که اشخاص در شبکه بانکی قرار می‌دهند سپرده گفته می‌شود و میزان پولی را که شبکه بانکی به اشخاص می‌دهد تسهیلات می‌گویند. نسبت این دو متغیر به یکدیگر نشان می‌دهد به ازای هر واحد پولی که اشخاص در شبکه بانکی قرار می‌دهند چه میزان وام از سوی بانک پرداخت شده است؟ 

روند ۱۲ ساله نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در دو استان کشور

آمار مرداد ۱۲ سال اخیر از نسبت تسهیلات به سپرده (پس از کسر سپرده قانونی) گویای آن است که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی در این مدت همواره بیشتر از میزان سپرده‌هایشان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. به عبارت دیگر نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در این استان‌ها در مرداد ۱۲ سال اخیر از ۱۰۰ درصد بیشتر بوده است. تمامی اطلاعات گفته شده در ادامه گزارش مربوط به مرداد ماه هر سال است.

تسهیلات بانکی

بررسی روند نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در کهگیلویه و بویراحمد

روند تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در استان کهگیلویه و بویراحمد حاکی از آن است که این نسبت در سال ۹۱ حدود ۱۹۲ درصد بوده است و به مرور تا سال ۹۴ کاهش می‌یابد و به حدود ۱۲۷ درصد می‌رسد. در دو سال بعد اندکی افزایش یافته و سپس در سال ۱۳۹۷ همزمان با سخت‌گیری بانک مرکزی بر ترازنامه بانک‌ها ۳۷ درصد افت می‌کند و به ۱۰۲ درصد می‌رسد. این رقم کمترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده در ۱۲ سال اخیر است. پس از سال ۹۷  این روند به آهستگی رشد می‌کند و در نهایت با حدود ۱۸ واحد درصد افزایش در مرداد ماه سال جاری به حدود ۱۲۱ درصد می‌رسد. به این معنا که در مرداد ماه امسال بانک‌های استان‌ کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ درصد بیشتر از میزان پولی که مردم در بانک قرار داده‌اند اقدام به وام‌دهی کرده‌اند.

بررسی روند نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در خراسان شمالی

اگر این روند را برای استان خراسان شمالی نیز بررسی کنیم در مرداد ۱۳۹۱ بیشترین نسبت تسهیلات به سپرده قانونی را شاهد هستیم که در سطح ۱۷۴ درصد قرار گرفته است. آمار این روند نشان می‌دهد پس از ۳ سال این نسبت ۶۹ واحد درصد افت کرده و در سطح ۱۰۵ درصد قرار گرفته است. در سال ۹۵ یک صعود موقتی دیده می‌شود که پس از آن تا سال ۹۸ به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. تا جاییکه در سال ۹۸ نسبت تسهیلات به سپرده قانونی این استان به کمترین میزان خود در ۱۲ مرداد گذشته رسیده که معادل ۹۹.۵ درصد بوده است که بسیار نزدیک به ۱۰۰ بوده است. در مرداد ماه سال ۹۹ روند این نسبت تغییر کرده و شروع به افزایش کرده است به طوریکه این روند صعود در مرداد ماه سال جاری به ۱۳۶ درصد رسیده است. به این معنا که شدت تسهیلات‌دهی در این استان نسبت به مرداد سال گذشته جهش داشته است.