به گزارش اکوایران، رشد خسارت‌های پرداختی صنعت بیمه از رشد حق بیمه تولیدی آنها طی 5 ماهه نخست امسال پیشی گرفته است.

تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می‌دهد طی 5 ماهه نخست امسال بیش از 110 همت حق بیمه به شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 59.5 درصد افزایش داشته است.

از 110 همت حق بیمه تولیدی در دوره مورد اشاره حدود 48 درصد آن یعنی قریب به 53.5 همت، صرف پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران شده است.

میزان خسارت‌ پرداختی شرکت‌های بیمه در 5ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 86 درصد افزایش یافته است.

رشد 180 درصدی بیمه پول

رشد حق بیمه تولیدی اکثر رشته‌های بیمه بین 25.9 درصد تا 180.7 درصد (به جز رشته اعتبار با 44.6 درصد کاهش حق بیمه) بوده که موجبات رشد 59.5 درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده است.

طی این دوره کمترین رشد بیمه تولیدی مربوط به بیمه باربری و بیشترین رشد نیز مربوط به بیمه پول بوده است.

بیمه پول درواقع وجوه در صندوق و پول در راه (در حال حمل) را شامل می‌شود که در آن انواع وجوه نقد شامل انواع پول رایج (اسکناس، مسکوکات) و ارز و وجوه غیرنقد شامل انواع چک، سفته، تمبر، اوراق قرضه و مشارکت، شمش و سکه‌های طلا و نقره تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

بیشترین سهم از حق بیمه پرداختی مربوط به رشته درمان بوده، به طوری که 40 درصد از حق بیمه به ارزش تقریبا 44.4 همت به این بخش مربوط است. بیمه اجباری شخص ثالث نیز با سهم 25 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

آنطور که بیمه مرکزی اعلام کرده افزایش سهم بیمه درمان در بازار بیمه با پیشی گرفتن از سهم بیمه شخص ثالث-مازاد، به علت حق بیمه دریافتی بابت تمدید قرارداد بزرگ درمان گروهی به ترتیب با سازمان بنیاد شهید (در اردیبهشت 1402) و وزارت آموزش و پرورش (در خرداد سال جاری) است.

نکته قابل توجه این است که پوشش ریسک‌های مرتبط با وسایل نقلیه (با صدور بیمه‌ نامه‌های شحص ثالث-مازاد، حوادث راننده و بدنه اتومبیل) موجبات اختصاص 34.9 درصد از حق بیمه تولیدی و 40.5 درصد از خسارت پرداختی بازار را فراهم آورده است.

photo_2023-10-02_17-24-22

خسارت بیمه‌ها در تیررس وسایل نقلیه

بررسی آمارها نشان می‌دهد در میان رشته‌های بیمه‌ای، بیشترین رشد خسارت پرداختی مربوط به بیمه اعتبار بوده است. در 5 ماهه نخست امسال میزان خسارت پرداختی بیمه‌ها بابت اعتبار با رشد 692 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 5.5 میلیارد تومان رسیده است.

بیمه اعتباری بیمه‌ای است که به‌نوعی از ارایه‌کنندگان و تولیدکنندگانی که به‌نوعی تسهیلات و وجوهی را تحت عنوان وام به افراد می‌پردازند حمایت کند. در بیمه اعتبار ریسک عدم بازپرداخت اقساط گیرندگان اعتبار که در قالب فروش اقساطی و یا اجاره به شرط تملیک کالا از بیمه گذار اعتبار دریافت کرده‌اند  تحت پوشش بیمه قرار میگیرد.

پس از بیمه اعتبار، بیشترین رشد خسارت‌ پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای مربوط به بیمه باربری بوده که طی دوره مورد اشاره معادل 128 درصد افزایش یافته است.

اما در مجموع رشد بالای 87 درصدی کل خسارت پرداختی صنعت بیمه طی 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر ناشی از عملکرد رشته‌های بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل با سهم عمده در بازار (به ترتیب 41.6، 27.8، 10.9 و 9.4 درصد) و رشد بالای خسارت پرداختی در آنها معادل 94.6، 83.7، 91.9 و 92.7 درصد بوده است.

بیشترین سهم از خسارت پرداختی در بازار بیمه همچنان به 4 رشته درمان، شخص ثالث، زندگی و بدنه اتومبیل اختصاص دارد که در مجموع معادل 89.7 درصد است؛ 10.3 درصد مابقی خسارت در 12 رشته دیگر پرداخت شده است.

photo_2023-10-02_17-24-18