به گزارش اکوایران، رشد نقطه‌به‌نقطه حجم پول در مهر 1402 به 39 درصد رسیده است. با توجه به اینکه این رقم نسبت به ابتدای سال در سطح پایین‌تری قرار گرفته، بانک مرکزی عنوان کرده بخش زیادی از انتظارات تورمی در جامعه فروکش کرده است. 

حجم پول در نخستین ماه پاییزی 1402

طبق تعریف رایج در چارچوب اقتصادی، به کل سپرده‌های دیداری و مجموع اسکناس و مسکوک در دست افراد جامعه، پول گفته می‌شود. 

هنوز داده‌های رسمی دقیق از میزان حجم و پول و نقدینگی در مهرماه سال جاری وجود ندارد اما با توجه به گزارش‌های بانک مرکزی، می‌توان برای تخمین حجم پول در مهر 1402، میزان ثبت شده پول در مهر 1402 را 39 درصد رشد داد که در نهایت، رقم هزار و 775 همت حاصل می‌شود. به عبارت دیگر حجم کل پول در مهر 1402 حدود 498 همت در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در 1401 افزایش یافته است. 

اولی 2

ارتباط حجم پول و انتظارات تورمی

رشد حجم پول به معنای افزوده شدن به سپرده‌های دیداری و پول‌های نقد در دست افراد و همچنین افزایش سیالیت است. به عبارت دیگر انجام معاملات با پول ساده‌تر انجام می‌گیرد. 

برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند زمانیکه تمایل افراد به نگهداری پول بیشتر شود، احتمالا انتظارات تورمی در جامعه بالا رفته و افراد می‌خواهند در برابر تغییرات، سریع‌تر واکنش نشان دهند. به همین دلیل برخی کارشناسان عنوان می‌کنند میزان رشد پول و سهم پول از نقدینگی می‌تواند شاخص خوبی برای نمایان کردن شدت انتظارات تورمی میان مردم باشد.

روند رشد نقطه‌به‌نقطه حجم پول

 داده های بانک مرکزی نشان می‌دهد سرعت رشد پول در اواسط سال 1399 (همزمان با انتخابات آمریکا و ریزش بورس و تغییر نرخ بهره داخلی) به شدت بالا رفته و حتی به 88 درصد در مهر 1399 رسیده بود. سپس رشد این کل پولی تا اواسط 1400 کاهشی شد و تا 33 درصد در مهر ماه این سال افت کرد. 

پس از این بازه زمانی به‌‌طور پیوسته رشد نقطه‌ای پول افزایش یافت و تا نخستین ماه 1402 به 75 درصد رسید. مقایسه روند نقطه‌به‌نقطه رشد حجم پول نشان می‌دهد این شاخص پس از فروردین 1402 روند نزولی در پیش گرفته و در نخستین ماه پاییزی 1402 به 39 درصد رسیده است.

اولی

به همین ترتیب بانک مرکزی عنوان کرده که با توجه به کاهش چشمگیر شدت رشد حجم پول در هفت ماه اخیر، بخشی از انتظارات تورمی در جامعه فروکش کرده است. 

رشد هفت ماهه سپرده‌های دیداری و اسکناس و مسکوک در دست افراد

بررسی نسبت حجم پول در هفتمین ماه نسبت به ابتدای هر سال نشان می‌دهد سال های پایانی دهه 90 شدت افزایش حجم پول نسبت به ابتدای این دهه بیشتر بوده به‌گونه‌ای که حتی در سال 1399 رکورد یک دهه اخیر خود را ثبت کرده است. 

به همین ترتیب داده‌ها نشان می‌دهند شدت هفت‌ ماهه رشد پول از 44 درصد در مهر 1399 به 18 درصد در سال 1400 رسید. سپس با افزایشی دوباره در سال 1401 نرخ 29 درصد به ثبت رسیده و در سال جاری به رقم 9 درصد افت کرده است. 

به همین ترتیب بانک مرکزی اعلام کرده با توجه کاهش رشد حجم پول در مهر 1402، التهاب بخشی از انتظارات تورمی مردم بهبود یافته است.