به گزارش اکوایران، خط اعتباری‌ بانک مرکزی به بانک‌ها از 155 همت عبور کرد.

تعداد بانک‌هایی که بانک‌ مرکزی در سال جاری به آنها خط اعتباری پرداخت کرده به پنج بانک رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، این نهاد طی هفت ماهه نخست امسال بیش از 155 همت را در قالب 9 خط اعتباری به پنج بانک کشاورزی، سپه، تجارت، صادرات و رفاه کارگران پرداخت کرده که حجم قابل توجهی از آن با تضمین نامه سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است.

حجم بالای استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی برای رفع ناترازی‌ و کسری‌ نقدینگی به جایی رسید که در بودجه 1402، بانک مرکزی موظف شد به صورت ماهانه میزان مانده خط اعتباری پرداخت شده به بانک‌ها را افشا و برای عموم منتشر کند.

بر اساس بند «س» تبصره 5 قانون بودجه سال 1402 که در مورد تامین مالی داخلی است، «اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. نوع و میزان وثایق قابل پذیرش موضوع این بند توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ‌به‌صورت ماهانه میزان مانده خط اعتباری پرداخت شده به بانک‌ها و موسسات غیراعتباری غیربانکی را به تفکیک بانک و به همراه نرخ سود مدت بازپرداخت، وثیقه دریافتی و مقرره مبنای پرداخت خط اعتبارات در تارنمای خود در دسترس عموم قرار دهد».

طی نیمه نخست امسال پنج خط اعتباری به ارزش 140 همت در راستای اهدافی از جمله «اجرای سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی»، «ادامه اجرای طرح ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه» و «ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی» به بانک‎‌ها پرداخت شده بود؛ با پرداخت چهار خط اعتباری دیگر در مهر ماه امسال این میزان به بیش از 155 همت رسیده است.

photo_2023-10-31_17-38-57

خطوط اعتباری بانک مرکزی در اولین ماه پاییز

خط اعتباری‌های پرداخت شده در گزارش مهر ماه بانک مرکزی به بانک‌های سپه، صادرات و کارآفرین بوده است. بانک سپه سومین خط اعتباری خود در سال جاری در مهر ماه به ارزش هزار میلیارد تومان را در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و عملیات پولی و اعتباری دریافت کرده، نرخ سود این خط اعتباری 23 درصد و مدت بازپرداخت آن نیز 12 ماهه است.

بانک سپه در مجموع طی هفت ماهه نخست امسال بیش از 71 همت خط اعتباری از بانک مرکزی دریافت کرده که نسبت به دیگر بانک‌ها در صدر قرار دارد.

در همین راستا بانک صادرات نیز اولین خط اعتباری خود را در مهر امسال از بانک مرکزی دریافت کرده که معادل 2.5 همت با نرخ سود 23 درصد و مدت بازپرداخت 12 ماهه بوده و همانند بانک سپه با هدف اجرای سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و عملیات پولی و اعتباری پرداخت شده است.

بانک رفاه کارگران دیگر بانکی است که اولین خط‌های اعتباری خود را در مهر امسال دریافت کرده است. اولین خط اعتباری پرداخت شده به این بانک معادل هزار میلیارد تومان و در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و عملیات پولی و اعتباری صورت گرفته است.

دومین خط اعتباری پرداخت شده به بانک رفاه کارگران که معادل 10 همت بوده با نرخ سود 23 درصد و مدت بازپرداخت 100 روزه بوده که با تضمین سازمان تامین اجتماعی انجام شده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، سازمان برنامه و بودجه بابت هفت خط اعتباری از 9 خط اعتباری پرداخت شده توسط بانک مرکزی، تضمین نامه ارایه کرده و تعهد بازپرداخت خط اعتباری‌ها را به عهده گرفته است.

photo_2023-10-31_17-42-28