به گزارش اکوایران، 13 بانک کشور بیش از 57 همت اوراق بدهی جهت سرمایه‌گذاری‌ از دولت خریداری کرده‌اند.

یکی از راه‌های تامین مالی دولت عرضه اوراق بدهی به دو بازار پولی و سرمایه است. خریداران اوراق بدهی دولتی در بازار پولی در واقع همان بانک‌ها هستند.

اوراق بدهی دولتی دارای یک قیمت واقعی، نرخ بهره و تاریخ سررسید است، درواقع دولت با فروش اوراق بدهی به بانک‌ها از آنها وام دریافت می‌کند و سود و اصل آن را در زمان سررسید پرداخت می‌کند.

بخشی از منابع در اختیار خود را در بخش اوراق بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند که اوراق بدهی دولتی یکی از مهم‍ترین آنهاست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان 29 بانک کشور تنها 13 بانک‌ پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، موسسه اعتباری ملل و تجارت نسبت به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود در مهر ماه امسال اقدام کرده‌اند. 

سرمایه‌گذاری بانک‌ها در اوراق بدهی دولتی

بررسی آخرین گزارش عملکرد این بانک‌ها نشان می‌دهد مانده سرمایه‌گذاری آنها در اوراق بدهی دولتی تا پایان مهر ماه امسال به میزان 57 هزار و 685 میلیارد تومان رسیده است.

در میان بانک‌های مورد بررسی، بانک ملت بزرگترین خریدار اوراق دولتی بوده، به طوری که مانده سرمایه‌گذاری این بانک در اوراق بدهی دولتی تا پایان مهر ماه امسال به بیش از 21 همت رسیده است.

گزارش عملکرد بانک ملت نشان می‌دهد این بانک علاوه بر اوراق بدهی دولتی در سایر اوراق بدهی‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده و در مجموع مانده سرمایه‌گذاری این بانک در اوراق بدهی تا پایان مهر امسال به بیش از 24 همت رسیده است.

همچنین بانک ملت طی هفت ماهه نخست سال جاری حدود 1.7 همت درآمد از محل اوراق بدهی کسب کرده است.

پس از بانک ملت، بانک‌های اقتصادنوین و صادرات بزرگترین خریداران اوراق بدهی دولتی بوده‌اند.

بانک اقتصادنوین تا پایان مهر ماه امسال معادل 8.7 همت در اوراق بدهی دولتی سرمایه‌گذاری کرده است؛ این بانک همچنین تا پایان مهر امسال معادل 165 میلیون تومان مانده سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بدهی به ثبت رسانده است.

درآمد بانک اقتصادنوین از سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی طی هفت ماهه نخست امسال معادل 905 میلیارد تومان بوده است.

مانده سرمایه‌گذاری بانک صادرات در اوراق بدهی دولتی نیز تا پایان مهر ماه امسال به 5.1 همت رسیده و این بانک در مجموع از کل سرمایه‌گذاری‌هایش در اوراق بدهی توانسته طی هفت ماهه نخست امسال 638 میلیارد تومان درآمد کسب کند.

در میان بانک‌های مورد بررسی، دو بانک گردشگری و دی هیچ سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی دولت نداشته است.

photo_2023-11-05_15-01-42