به‌ گزارش اکوایران، میزان پرداخت وام به خانوارها در سطح بسیار بالاتری از برخی بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی و بازرگانی قرار گرفته است.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد طی هفت ماهه نخست امسال بیش از 2800 همت تسهیلات از سوی شبکه بانکی به صاحبان کسب‌وکار و خانوارها پرداخت شده که در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته 23.9 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش سهم صاحبان کسب و کار از میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها طی بازه زمانی مورد اشاره 83.2 درصد و سهم خانوارها نیز به عنوان مصرف کننده نهایی معادل 16.8 درصد بوده است.

خانوارها طی هفت ماهه نخست امسال 477.5 همت تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند.

افزایش سهم خانوارها از شبکه وام‌های بانکی

آمارهای مربوط به وام‌های پرداختی به بخش خانوار به عنوان مصرف کننده نهایی از فروردین ماه سال گذشته در گزارش‌های بانک مرکزی گنجانده شد تا روند تسهیلات‌دهی به این بخش از جامعه نیز مشخص گردد.

بررسی روند سهم خانوارها از میزان تسهیلات شبکه بانکی از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، سهم این بخش در پایان مهر ماه نسبت به پایان شهریور ماه افزایش یافته است.

سهم خانوار از تسهیلات شبکه بانکی که در فروردین ماه در پایین‌ترین سطح خود یعنی 10.9 درصد قرار داشت به مرور در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در بهار امسال میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها روند صعودی داشته، به طوری که در فروردین معادل حدود 20 همت، در اردیبهشت حدود 47 همت و در خرداد ماه نیز حدود 70 همت وام بانکی به خانوارها پرداخت شده است.

روند افزایشی پرداخت تسهیلات به خانوارها در تابستان نیز تداوم داشت و پرداخت تسهیلات به این بخش در تیر ماه حدود 98 همت، در مرداد ماه حدود 83 همت و در شهریور ماه نیز حدود 80 همت بوده است.

با افزایش میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها، سهم آنها از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها نیز افزایش داشته به طوری که در مرداد ماه امسال به بالاترین سطح خود یعنی 17.7 درصد رسیده است.

در تابستان امسال فشار مضاعفی به بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن وارد شد و همین امر موجب افزایش سهم خانوارها از وام‌های شبکه بانکی شد.

سهم خانوارها از پرداخت تسهیلات بانکی که در پایان شهریور امسال (6 ماهه نخست سالجاری) به 16.3 درصد رسیده بود در پایان مهر ماه افزایش یافته و به 16.8 درصد رسیده است.

020824

بازرگانی و کشاورزی از خانوار عقب افتاد

بخشی از تسهیلات پرداختی به خانوارها مربوط به وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن است؛ این تسهیلات که در دسته تسهیلات تکلیفی قرار دارد و دولت پرداخت آن را به عهده بانک‌ها گذشته همواره مورد انتقاد برخی فعالان بانکی قرار دارد.  این دسته معتقدند پرداخت این نوع تسهیلات فشاری مضاعف به بانک‌ها وارد می‌کند و موجب می‌شود برای پرداخت تسهیلات به دیگر بخش‌های اقتصادی با کمبود منابع مواجه شوند.

با این حال همانطور که عنوان شد بخش خانوار به تنهایی طی هفت ماهه نخست امسال بیش از 477 همت تسهیلات دریافت کرده‌اند که دو برابر تسهیلات پرداختی به بخش بازرگانی (معادل 234 همت) و بیش از 3 برابر تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان (131 همت) و همچنین کشاورزی (148 همت) است.

انتظار می‌رود میزان پرداخت تسهیلات به بخش خانوار طی ماه‌های پیش رو همچنان افزایش پیدا کند، زیرا با تاکید وزیر اقتصاد به بانک‌ها مقرر شده که از ابتدای آذر ماه پرداخت تسهیلات خرد با سنجش اعتبار متقاضیان افزایش پیدا کند.