به گزارش اکوایران، واگذاری دارایی‌های مالی یکی از راه‌های دولت‌ها برای تامین منابع مالی بودجه پیشبینی شده‌شان است. یکی از اقلام این ردیف نیز انتشار اوراق بهادار اسلامی تعیین شده که کل اوراق نقدی و غیرنقدی را در بر می‌گیرد. 

مجموع اوراق مشارکت نقدی فروش رفته از ابتدای سال

آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نشان می‌دهد از ابتدای سال تا 24 آبان 1402 مجموعا حدود 70.8 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار نقدی طی  16 حراج هفتگی منتشر شده است. اوراق نقدی به تمامی اوراق بهاداری گفته می‌شود که قابلیت خرید و فروش و استفاده از آن‌ها در معاملات وجود دارد، اوراق مشارکت جزو این نوع دسته‌بندی می‌شوند. 

منابع مالی تجمیع شده از طریق فروش اوراق غیرنقدی

در مقابل اوراقی مانند اسناد خزانه، اوراق غیرنقدی به شمار می‌آیند و قابلیت معامله با آن‌ها وجود ندارد. این اوراق ابتدا به ارگان‌های دولتی سپرده شده و سپس به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به دست خریداران می‌رسد. 

داده‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا هفته منتهی به 24 آبان، در مجموع دوبار اسناد خزانه برای فروش عرضه شده است؛ در سری اول که در هفته سوم شهریور منتشر شد حدود 30 هزار میلیارد تومان و در سری دوم که در هفته دوم آبان رقم خورد حدود 52 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه به فروش رسید. 

به همین ترتیب مشاهده می‌شود تاکنون حدود 70.8 همت اوراق مشارکت نقدی و 82 همت اوراق مشارکت غیرنقدی توسط دولت به فروش رسیده و همین موضوع بیش از 152 هزار و 790 میلیارد تومان منابع مالی برای دولت فراهم کرده است. 

photo_2023-11-21_18-18-18