به گزارش اکوایران، نتایج پانزدهمین سری انتشار اوراق بهادار دولتی اعلام شده است. هر ساله دولت‌ها با هدف تامین منابع مورد نیاز خود برای اجرای طرح‌ها و تامین مالی هزینه‌های دولت، اقدام به انتشار اوراق بهادار دولتی می‌کنند. 

بی توجهی بانک‌ها به حراج اوراق دولتی

آمارهای منتشر شده بیان می‌کنند در هفته منتهی به 16 آبان 1402 مجموعا حدود 16 همت اوراق مشارکت نقدی توسط دولت به حراج گذاشته شده که 4 هزار و 736 میلیارد تومان از آن‌ها به فروش رسیده است.

عموما خریداران اوراق مشارکت دولتی نقدی، بانک‌ها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه هستند. این درحالیست که در کل از 15 سری حراج اوراق دولتی طی سال جاری، بانک‌ها تنها در 6 حراج شرکت کرده‌اند. 

بر اساس داده‌ها در پانزدهمین سری انتشار اوراق دولتی نیز مشارکت بانک‌ها صفر بوده و تمامی اوراق به فروش رسیده توسط فعالان بازار سرمایه خریداری شده است. برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند به دلیل کسری شدید نقدینگی میان بانک‌ها، این نهادهای پولی توان یا تمایل کافی برای شرکت حراج‌های اوراق بهادار دولتی را ندارند. 

پیشنهاد بالاترین نرخ بهره موزون در پانزدهمین حراج اوراق 

افراد حقیقی و حقوقی با اهداف مختلف عمدتا مانند سرمایه‌گذاری و کسب سود یا استفاده از امتیازات اوراق بدهی دولتی مانند امتیاز شرکت در عملیات بازار باز برای بانک‌ها یا اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی در بازار شبانه، تمایل به خرید اوراق بهادار منتشر شده توسط دولت دارند. 

سود اوراق مشارکت دولتی از پیش تعیین شده و در زمان سررسید آن، اصل مبلغ اوراق به همراه سود آن‌ها به خریداران پرداخت می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در هفته گذشته اوراق "اراد 140" با نرخ سود 26.3 درصد، "اراد 142" با نرخ سود 25.3 درصد و "اراد 143" با نرخ بهره 25.9 درصد به فروش رسیده‌اند. 

با توجه به اینکه میزان فروش هر یک از اوراق و سود آن‌ها متفاوت است، می‌توان میانگین وزنی نرخ بهره اوراق منتشر شده در هر هفته را به دست آورد. بر همین اساس نرخ بهره موزون پانزدهمین سری از حراج اوراق دولتی به 25.71 درصد می‌رسد. قابل توجه است نرخ سود اوراق منتشر شده در هفته گذشته نسبت به نرخ سود سایر حراج‌ها طی سال جاری، در بالاترین جایگاه خود قرار گرفته است. 

020817