به گزارش اکو ایران، روند نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ده آبان ماه امسال دوباره نزولی شده است. برخی در اقتصاد از این شاخص به عنوان قیمت پول یاد می کنند. هر چه که کسری نقدینگی در بازار بین بانکی بیشتر باشد نیاز بانکها به پول بالاتر رفته و حجم تقاضا در بازار بین بانکی نیز با افزایش مواجه می شود. اتفاقی که در ادامه موجب بالاتر رفتن قیمت پول در بازار شده و نرخ بهره بین بانکی را نیز ارتقا می دهد. اما چه اتفاقی موجب کاهش نرخ سود بین بانکی می شود؟

درهمین رابطه داده های بانک مرکزی نشان میدهد تمرکز این نهاد در هفته اخیر به تزریق پول در بازار باز بوده و این موضوع موجب شده تا کسری پول در بازار شبانه در هفته اخیر به میزان قابل توجهی کم شود.

020813

افت تزریق در بازار شبانه؛ رشد در بازار باز

عموما بانک مرکزی از طریق دو بازار می تواند نقدینگی در بانک ها را مدیریت کند. در بازار باز نرخ سود پایین‌تر بوده و برابر با 23 درصد است تاریخ سررسید نیز برابر با یک هفته ثبت شده و  بانک ها می توانند با وثیقه اوراق از بانک مرکزی استقراض نقدینگی کنند.

این در حالی است که در بازار شبانه بانک‌ها باید در سررسید کوتاه مدت‌تری از یکدیگر استقراض پول کنند. در این بازار نرخ سود را بانک مرکزی تعیین می کند که در ماه های خیر از 17 تا 24 درصد است. خود این نهاد نیز در سقف کوریدور در نظام بانکی تزریق پول می کند که طبق آمارها در هفته اخیر روندی نزولی داشته است.

براساس داده‌های بانک مرکزی در هفته منتهی به 10 آبان ماه حجم معاملات در بازار باز برابر با 118 همت به ثبت رسیده که بیشترین سطح دو ماهه اخیر را داشته است. نیاز به نقدینگی بانک ها در این بازار برابر با 140 همت بوده که بانک مرکزی تنها با 85 درصد آن موافقت کرده است. این بالاترین سهم موافقت بانک مرکزی در بازه دوماهه بوده است.

 این در حالی است که  تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه به حداقل خود در همین بازه زمانی ( یعنی دوماه اخیر) دست پیدا کرده است. به اعتقاد برخی کارشناسان کنار هم نهادن اطلاعات آماری از دو بازار نشان می دهد آن چه موجب کاهش نرخ بهره بین بانکی در این هفته شده، به احتمال بالاتر تغییر در شیوه مدیریت کسری بانک ها بوده نه کمتر شدن نیاز به پول در این نهاد ها.

چرا که بانک مرکزی با درصد بیشتری از اوراق عرضه شده موافقت کرده و سطح بیشتری از تزریق پول در این بازار را رقم زده است. اتفاقی که باعث شده تا انتقال استقراض پول در بازار مجاور کمتر شود.

به بیان دیگر تامین کسری بانک ها از بازاری ارزان تر صورت گرفته که نرخ سود آن برابر با 23 درصد بوده است.

به اعتقاد برخی این اتفاق می تواند مهم ترین عامل در کاهش نرخ بهره بین بانکی در این هفته باشد. در همین راستا نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 10 آبان ماه امسال برابر با 23.6 درصد به ثبت رسیده و از هفته قبل خود حدودا 0.11 واحد درصد کمتر شده است. بررسی ها نشان می دهد این کمترین سطح نرخ سود بین بانکی در دوماه اخیر بوده است.