به گزارش اکو ایران، روند نرخ سود بین بانکی در کشور ثابت مانده است. از مهم ترین سیاست های بانک مرکزی در کنترل تورم شاخص بهره بین بانکی است. این شاخص در بازار بین بانکی به دست می آید. بازاری که در آن بانک ها می توانند از همدیگر استقراض پول کنند. نرخ سود بده بستان در این بازار در بازه ای است که بانک مرکزی آن را تعیین می کند.

بانک مرکزی به طور کلی به صورت هفتگی در دو بازار می تواند نیاز نقدینگی نهادهای مالی را ساماندهی کند. بازار باز که در آن معاملات به صورت میان مدت بوده و بازار شبانه که با تاریخ سررسید کوتاه مدت تر کسری فوری بانک ها را برطرف می کند.

در همین رابطه در هفته گذشته تزریق پول در بازار باز رشد بالایی را ثبت کرد تا به شکلی نیاز بانک ها در بازار بین بانکی و رشد نرخ بهره متوقف شود.

رکوردزنی تزریق پول در بازار باز 

در عملیات بازار باز در هفته منتهی به 17 مهر ماه بانک مرکزی حدودا 110 هزار و 890 میلیارد تومان نقدینگی در بازار باز تزریق کرد. این به نوعی بیشترین سطح تزریق پول در یک ماه اخیر بوده است. این در حالی بود که در هفته های قبل سطح بسط پول بانک مرکزی حدودا پایین تر از 90 همت بوده است.

رشد تزریق پول در بازار باز در شرایطی رخ داده که نرخ سود بازار باز مسیر ثابت خود را در هفته های متوالی سال جاری حفظ کرده است. این نرخ در تمام مراحل برگزاری بازار باز در سال 1402 برابر با 23 درصد به ثبت رسیده است.

هم زمان با تزریق پول در بازار باز بانک مرکزی بسط نقدینگی در بازار شبانه را نیز در سطح بالایی رقم زد تا به نوعی کمبود منابع در بازار بین بانکی را کنترل کند.

نرخ سود

تزریق بالای پول در بازار شبانه

در هفته سوم مهر ماه امسال، سطح تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه برابر با 35 هزار و 590 میلیارد تومان بوده و دومین رکورد را در چهار ماه گذشته ثبت کرد. 

به طور کلی در بازار شبانه بانک ها در دامنه نرخ سود 17 تا 24 درصد با یکدیگر دادو ستد می کنند. اگر بانکی نتواند نیازهای پولی خود را از سایر بانک ها برطرف کند، می تواند از بانک مرکزی با نرخ سود سقف، یعنی 24 درصد، قرض پول کند. 

به اعتقاد برخی کارشناسان زمانی که اعتبارات بانک مرکزی در این بازار بالاتر می رود، بالتبع کمبود منابع در بانک ها نیز کمتر خواهد شد. متعاقبا نرخ سود بین بانکی نیز که به صورت موزون از بده بستان میان بانک ها (بایکدیگر و بدون مشارکت بانک مرکزی) به دست می آید رشد کمتری را ثبت خواهد کرد. اتفاقی که در این هفته رقم خورده تا بتواند به نوعی خیز نرخ بهره را مهار کند.

نرخ بهره در ابتدای مهر ماه با جهش کم سابقه خود به 23.8 درصد رسیده و رکورد بالایی را ثبت کرد. اتفاقی که عمدتا ناشی از بالاتر رفتن کسری بانکی بود. در همین خصوص بانک مرکزی نیز با تزریق مجموعا 146 هزار و 500 میلیارد تومان در بانک ها (جمع تزریق پول در بازار باز و بازار شبانه)، سعی کرد تا به نوعی جلوی رشد تقاضا در بازار بین بانکی را بگیرد. این رویداد سبب شد تا نرخ بهره بین بانکی که در هفته دوم مهر برابر با 23.75 درصد رقم خورده بود در هفته بعد نیز در همین سطح ثابت باقی بماند.

در همین خصوص نرخ سود بین بانکی طبق اعلام بانک مرکزی در هفته منتهی به 19 مهر ماه امسال، معادل با 23.76 درصد بوده و تقریبا جایگاه هفته قبل خود را تثبیت کرد. با این حال هنوز سطح این نرخ بالا بوده و نزدیک به سقف خود قرار دارد. اتفاقی که به اعتقاد بسیاری نشان از تداوم بالا بودن سطح کسری بانک ها درهفته های اخیر دارد.