به گزارش اکوایران، بازار بین بانکی یکی از زیرساخت هاییست که بانک ها در آن به عرضه و تقاضا منابع نقد می پردازند. به همین ترتیب زمانیکه یک بانک با کسری نقدینگی مواجه می شود، می تواند با مراجعه به بازار بین بانکی که به آن بازار شبانه نیز گفته می شود، از بانک هایی با مازاد نقدینگی، مبلغی را با نرخ سود توافق شده در بازار استقراض کند و در سررسید تعیین شده که عموما بین 24 تا 48 ساعت عنوان می شود، اصل مبلغ را به همراه سود آن به بانک بستانکار بپردازد. 

در حال حاضر آمار دقیقی از میزان حجم عرضه و تقاضا در بازار بین بانکی ارائه نمی شود اما با توجه به آنکه نرخ بهره این بازار از تلاقی عرضه و تقاضا تعیین می شود، می توان حدس زد که تغییرات عرضه و تقاضا در هر هفته به چه صورت رقم خورده است. 

1402090203

برقراری سازوکار بازار در تعیین نرخ بهره بین بانکی

به طور کلی در بازار ها زمانیکه مازاد تقاضا یا کمبود عرضه وجود داشته باشد، قیمت حاصل از برخورد عرضه و تقاضا که در این تحلیل نرخ بهره در نظر گرفته می شود، افزایش می یابد. زمانیکه معکوس این ماجرا برقرار باشد نیز نرخ بهره دچار کاهش می شود. 

عموما بانک مرکزی از دخالت مستقیم در بازار بین بانکی پرهیز می کند اما تحت شرایطی با استفاده از عملیات بازار باز یا اعتبارگیری قاعده مند، میزان تقاضای بانک ها را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانیکه بخشی از تقاضای نقدینگی بانک ها در خارج از بازار شبانه پاسخ داده شود، فشار تقاضا بر نرخ بهره کمتر شده و ممکن است نرخ بهره کاهش یابد یا سرعت افزایش آن کندتر از قبل شود.

احتمال کاهش شکاف مازاد تقاضای نقدینگی از عرضه آن در هفته گذشته

بررسی ها نشان می دهد بانک مرکز ی تقریبا یک ماه است که شدت تزریق پول در بازار باز را تغییر نداده و تقریبا دو هفته است که هیچ بانکی به اعتبارگیری قاعده مند نیازی نداشته است. این درحالیست که نرخ بهره در بازار بین بانکی نیز در کانال مورد انتظار درحال حرکت است و روند غیرعادی ندارد. 

بر اساس گزارش بانک مرکزی که در 1 آذر 1402 منتشر شده، نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته 23.6 درصد اعلام شده که نسبت به هفته منتهی به 24 آبان حدود 0.03 درصد کاهش داشته اما همچنان در کانال 23.6 درصدی ثابت مانده است. 

کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی و عدم تقاضای اعتبارگیری قاعده مند بانک ها در هفته اخیر می تواند نشانه ای از کاهش التهابات مازاد تقاضا در بازار بین بانک ها تلقی شود.