به گزارش اکوایران، نتایج بیستمین سری فروش اوراق مشارکت نقدی اعلام شده است. بر این اساس آمارها نشان می‌دهند که تا تاریخ 22 آذر 1402 مجموعا 90.3 همت اوراق توسط بانکی‌ها و فعالان بازار سرمایه خریداری شده است. 

به‌طور کلی دولت‌ها هرساله با انتشار اوراق مشارکت، بخشی از هزینه‌های خود را تامین مالی می‌کنند. این مسئله از سال 1398-1399 با طراحی بازار باز نظام‌مندتر شد.به عقیده برخی کارشناسان موضوع مهم در رابطه با انتشار اوراق این است که باید توجه شود تامین مالی از طریق فروش اوراق مشارکت صرفا یک راه حل موقت برای دولت‌هاست تا انضباط مالی خود را بازیابند. 

همچنین با توجه به تاخر و تقدم زمانی هزینه‌های دولت و درآمدها مانند درآمد مالیاتی، اوراق بهادار می‌توانند این خلاء را بپوشانند و تقریبا یکی از الزامات سیاست‌گذاری‌های مالی به شمار می‌روند. 

020925

پرداخت بیش از 170 همت توسط خزانه کشور بابت تسویه اوراق منقضی شده

اوراق منتشر شده سررسید مشخصی دارند که در آن روز، باید اصل مبلغ اسمی اوراق به همراه سود تعیین شده آن‌ها با سرمایه‌گذاران تسویه شود. داده‌های وزارت اقتصاد نشان می‌دهد از ابتدای سال تا 22 آذر سال جاری حدود 135 هزار و 629 میلیارد تومان بابت تسویه اصل اوراق و 35 هزار و 252 میلیارد تومان در ازای تسویه سود اوراق سررسید شده به حساب سرمایه‌گذاران واریز شده است. به عبارت دیگر در مجموع 170.88 همت بابت اوراق منقضی شده توسط خزانه داری کشور پرداخت شده است. 

اگر هزینه‌های حاصل از تسویه اوراق منقضی شده را از کل درآمدهای حاصل از فروش اوراق جدید کسر کنیم، خالص درآمد از طریق فروش اوراق بهادار به دست می‌آید. داده‌ها نشان می‌دهد خالص جذب منابع مالی تا انتهای بیستمین سری حراج اوراق، منفی 80 هزار و 562 میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر اوراق جدیدتر منتشر شده نه تنها کفایت تسویه اوراق منقضی شده را نداده‌اند، بلکه در همین بازه دولت مجبور بوده تا بیش از 80 همت از جیب خود پرداخت کند. 

برخی از افراد این موضوع را به اهتمام دولت نسبت به کنترل بدهی‌های خود ارتباط می‌دهند و برخی نیز عنوان می‌کنند که دولت در میزان فروش اوراق بهادار خود با چالش مواجه شده است.