به گزارش اکوایران، طی یک سال اخیر  سهم درگذشتگان از صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به دیگر بازنشستگان، رشد بیشتری داشته است.

آخرین گزارش منتشره از سوی صندوق بازنشستگی حاکی از آن است که تعداد بازنشستگان حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری در پایان شهریور ماه امسال به یک میلیون و 641 هزار و 340 نفر رسیده که نسبت به پایان شهریور سال 1401 معادل 3.53 درصد افزایش یافته است.

بررسی حقوق بگیران به تفکیک جنسیت حاکی از آن است که 66 درصد جامعه حقوق بگیران این صندوق، مرد و 34 درصد زن است.

سهم 300 هزار نفری متوفی‌ها از صندوق بازنشستگی

آخرین آمارها تا پایان شهریور ماه امسال نشان می‌دهد، از میان حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری به تفکیک حالت‌های بازنشسته، از کارافتاده، شاغل متوفی و بازنشسته متوفی، بیشترین سهم مربوط به افراد بازنشسته بوده که حدود 81 درصد از کل حقوق‌بگیران را شامل می‌شود.

همچنین 18 درصد از حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری را افراد متوفی تشکیل می‌دهند، به طوری که تا پایان شهریور ماه امسال تعداد افراد شاغل متوفی و بازنشسته متوفی که از صندوق بازنشستگی کشور حقوق دریافت می‌کنند در مجموع به حدود 300 هزار نفر رسیده است.

شاغل متوفی، فرد شاغلی است که قبل از تحقق بازنشستگی قانونی، فوت می‌کند و دارای ورثه مشمول دریافت حقوق وظیفه است؛ همچنین بازنشسته متوفی، بازنشسته یا ازکارافتاده فوت شده‌ای است که دارای ورثه مشمول دریافت حقوق وظیفه باشد.

photo_2023-12-26_15-56-02

افزایش تعداد بازنشستگان فوت شده

بررسی تغییرات ترکیب بازنشستگان حقوق بگیر صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد، رشد تعداد بازنشستگان متوفی با افزایش 4.2 درصدی (پایان تابستان سال گذشته نسبت به پایان تابستان امسال) بیش از دیگر حالت‌ها (بازنشسته، از کارافتاده و شاغل متوفی) بوده است.

تعداد بازنشستگان متوفی در صندوق بازنشستگی کشوری از 228 هزار نفر در پایان شهریور سال گذشته به بیش از 238 هزار نفر در پایان شهریور امسال رسیده است.

بخشی از حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری را از کار افتاده‌ها تشکیل می‌دهد. از کار افتاده در واقع فرد کسورپردازی است که قبل از تحقق بازنشستگی قانونی به تشخیص مراجع صالحیت دار به سبب انجام وظیفه یا غیر از آن توان انجام کار را از دست داده و حقوق وظیفه ازکارافتادگی دریافت می‌کند. تعداد این افراد در پایان شهریور امسال به 13 هزار و 225 نفر رسیده است.

بر اساس گزارش صندوق بازنشستگی کشوری، 2 درصد از ازکارافتادگی‌ها ناشی از کار و 98 درصد آنها غیر از ناشی از کار بوده است.

همچنین در حالت شاغل متوفی نیز 10 درصد فوت شاغلین ناشی از کار و 90 درصد فوت‌ها غیر ناشی از کار بوده است.

photo_2023-12-26_15-55-57