به گزارش اکوایران، دولت در بازار اوراق بدهی هفته گذشته توانست فروش خود را افزایش دهد.

در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی دولتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله بیست‌ودوم حراج این اوراق در سال 1402 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی (نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه)، در هفته منتهی به 5 دی ‌ماه 1402 اجرا شد.

بانک مرکزی طی گزارشی جزئیات بیست‌ودومین مرحله از اوراق دولتی منتهی به هفته گذشته یعنی پنجم آذر ماه را منتشر کرد که نشان از افزایش فروش دولت در این مرحله دارد.

بر اساس این گزارش، بانک‌ها برای نهمین هفته متوالی غیبت خود را در حراج اوراق دولتی ادامه دادند و هیچ سفارشی را برای خرید ارسال نکردند.

برخی از کارشناسان دلیل اصلی غیبت بانک‌ها در حراج‌های اوراق مشارکت در سال 1402 را به مسئله محدودیت نقدینگی در بانک‌ها ارتباط می‌دهند. برخی نیز احتمال می‌دهند که ممکن است جذابیت سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی برای بانک‌ها با افت شدید مواجه شده باشد. البته به دلیل محدودیت دسترسی آماری، امکان بررسی کارشناسانه این دو مساله هنوز به طور دقیق وجود ندارد. 

photo_2023-12-30_12-27-44

افزایش فروش دولت در بازار اوراق 

دولت در بیست‌ودومین مرحله از عرضه توانسته بیش از 4 همت اوراق به فروش برساند که در مقایسه با حراج دو مرحله قبل در سطح بالاتری قرار دارد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت در بیست‌ودومین مرحله از عرضه اوراق بدهی خود که طی هفته گذشته صورت گرفته حدود 18 همت اوراق عرضه کرده و در نهایت پس از دریافت سفارش‌ها از سوی متقاضیان، 4 هزار و 678 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی و تنها در بازار سرمایه به فروش رسیده است.

ارزش تقاضای اوراق در بازار سرمایه معادل 4 هزار و 678 میلیارد تومان و برای اوراق با نماد «اراد 140»، «اراد 145» و «اراد 147» بوده که همین میزان تقاضا با سود‌ 26.36 درصد مورد پذیرش قرار گرفته است. سود موثر اوراق در این مرحله از حراج در بالاترین سطح از ابتدای سالجاری قرار گرفته است.

طی 21 مرحله حراج اوراق پیشین، دولت توانست 90.6 همت اوراق بفروشد؛ بنابراین با احتساب فروش اوراق در این مرحله و مراحل پیشین، تاکنون در مجموع 95.3 همت از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی برای دولت ایجاد شده است.

photo_2023-12-30_13-42-03