به گزارش اکوایران، 14 بانک کشور قریب به 64 همت اوراق بدهی جهت سرمایه‌گذاری‌ از دولت خریداری کرده‌اند.

یکی از راه‌های تامین مالی دولت عرضه اوراق بدهی به دو بازار پولی و سرمایه است. خریداران اوراق بدهی دولتی در بازار پولی در واقع همان بانک‌ها هستند.

اوراق بدهی دولتی دارای یک قیمت واقعی، نرخ بهره و تاریخ سررسید است، درواقع دولت با فروش اوراق بدهی به بانک‌ها از آنها وام دریافت می‌کند و سود و اصل آن را در زمان سررسید پرداخت می‌کند.

بانک‌ها بخشی از منابع در اختیار خود را در بخش اوراق بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند که اوراق بدهی دولتی یکی از مهم‍ترین آنهاست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان 29 بانک کشور تنها 15 بانک‌ پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، گردشگری، پارسیان، موسسه اعتباری ملل، رسالت و تجارت نسبت به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود در مهر ماه امسال اقدام کرده‌اند.

نقش پررنگ بانک رسالت در خرید اوراق دولتی

بررسی آخرین گزارش عملکرد این بانک‌ها نشان می‌دهد مانده سرمایه‌گذاری آنها در اوراق بدهی دولتی تا پایان آذر ماه امسال به میزان 63 هزار و 782 میلیارد تومان رسیده است.

در میان بانک‌های مورد بررسی، بانک قرض‌الحسنه رسالت بزرگترین خریدار اوراق دولتی بوده، به طوری که مانده سرمایه‌گذاری این بانک در اوراق بدهی دولتی تا پایان شهریور ماه امسال به 12.8 همت رسیده است. لازم به ذکر است که گزارش عملکرد این بانک در آذر ماه به‌روزرسانی نشده و آخرین آمارهای در دسترس این بانک مربوط به پایان شهریور ماه بوده و ممکن است مانده سرمایه‌گذاری این بانک در اوراق بدهی در پایان آذر ماه کاهش یا افزایش یافته باشد.

گزارش عملکرد بانک رسالت نشان می‌دهد این بانک تنها در اوراق بدهی دولتی سرمایه‌گذاری کرده و توانسته طی 6 ماهه نخست امسال از این محل حدود 712 میلیارد تومان درآمد کسب کند.

پس از بانک رسالت، بانک‌های پست بانک ایران و اقتصادنوین بزرگترین خریداران اوراق بدهی دولتی بوده‌اند.

پست بانک ایران تا پایان آذر ماه امسال معادل 10.2 همت و اقتصاد نوین نیز معادل 8.7 همت در اوراق بدهی دولتی سرمایه‌گذاری کرده است.

در میان بانک‌های مورد بررسی، بانک دی هیچ سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی دولت نداشته است.

photo_2024-01-02_18-40-59