به گزارش اکوایران، درآمد دولت در بازار اوراق بدهی با بازگشت حضور بانک‌ها از 100 همت عبور کرد.

در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی دولتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله بیست‌وسوم حراج این اوراق در سال 1402 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی (نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه)، در هفته منتهی به 12 دی ‌ماه 1402 اجرا شد.

جزئیات بیست‌وسومین مرحله از حراج اوراق دولتی در بازار پول و سرمایه منتهی به هفته گذشته یعنی 12 دی ماه از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان از رکورد فروش بیشتر طی دو ماه اخیر و همچنان پایان غیبت بانک‌ها دارد.

 بر اساس این گزارش، بانک‌ها پس از 9 هفته غیبت در حراج اوراق دولتی بالاخره در بیست‌وسومین مرحله هرچند کم‌رنگ اما حضور پیدا کردند.

درآمد دولت از 100 همت عبور کرد

دولت در بیست‌وسومین مرحله از عرضه توانسته بیش از 8.7 همت اوراق به فروش برساند که در مقایسه با حراج قبلی (معادل 4.7 همت) تقریبا دو برابر بوده است؛ این میزان فروش اوراق از دوم آبان ماه (حراج مرحله سیزدهم به بعد) بی‌سابقه بوده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت در بیست‌وسومین مرحله از عرضه اوراق بدهی خود که طی هفته جاری صورت گرفته معادل 12.8 همت اوراق عرضه کرده که پس از اخذ سفارش‌های خرید از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین عرضه عمومی توانسته 8.7 همت اوراق را به صورت نقدی در دو بازار پول و سرمایه به فروش برساند.

با احتساب فروش اوراق در این مرحله و فروش هفته‌های قبل، تاکنون در مجموع 104 همت از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی شده است.

photo_2024-01-06_13-29-50

حضور کم‌رنگ بانکی‌ها در بازار دولت پس از غیبت طولانی

از میزان 8.7 همت اوراق فروخته شده در بیست‌وسومین عرضه، سهم بازار پول و آن هم تنها با حضور یک بانک معادل 947 میلیارد تومان (حدود 11 درصد) و سهم بازار سرمایه 7 هزار و 753 همت (89 درصد) بوده است.

تقاضای اوراق در بازار پول برای نمادهای «اراد140» و «اراد 146» و در بازار سرمایه برای اوراق با نماد «اراد 140»، «اراد 146» و «اراد 147» بوده که در مجموع به طور میانگین با نرخ سود موثر‌ 25.79 درصد مورد پذیرش قرار گرفته است. سود موثر اوراق در این مرحله از حراج نسبت به دو حراج گذشته در سطح پایین‌تری قرار دارد.