به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی آمار تسهیلات کلان غیر جاری هشت بانک کشور تا پایان پاییز 1402 را تا کنون منتشر کرده است. تسهیلات کلان همان وام‌هایی با مبالغ سنگین است که بانک‌ها به برخی مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگر از مدت سررسید این تسهیلات دو ماه یا بیشتر بگذرد و همچنان پرداخت نشود این تسهیلات از نوع غیر جاری خواهد بود. بانک مرکزی از سال گذشته بانک‌ها را موظف به انتشار آمار تسهیلات کلانی که پرداخت کرده‌اند در پایان هر فصل‌ کرده است. با این حال آمار تسهیلات پاییز امسال تا به حال تنها برای هشت بانک و موسسه مالی کشور منتشر شده است.

 یکی از این بانک‌ها بانک پارسیان است که متعلق به بخش خصوصی است. مطابق این آمار مجموع مانده تسهیلاتی که بانک پارسیان پرداخت کرده و هنوز به این بانک بازپرداخت نشده برابر با 15 هزار و 336 هزار میلیارد تومان است که 1.6 درصد نسبت به پایان شهریور کاهش یافته است. همچنین محمد رستمی صفا، شرکت مپنا و سعید العقیلی هستند که در مجموع 38 درصد از کل تسهیلات این بانک را در اختیار دارند، همچنان مثل تابستان در صدر بدهکاران این فصل هستند.

کاهش 1.6 درصدی مطالبات بانک پارسیان در پاییز

 یکی از کارکردهای اصلی بانک‌ها اعطای وام به تقاضاکنندگان پول است. تسهیلات نیز نوعی وام است که اغلب به به منظور کمک به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود. با این حال اگر بانک بی حد و حساب اقدام به پرداخت وام و تسهیلات کند خود با مشکل اعتباری و نقدینگی مواجه شده و در خطر ورشکستگی قرار می‌گیرد. بنابراین بانک مرکزی بانک‌ها را موظف کرده مقادیر تسهیلات کلان خود یعنی تسهیلاتی را که از 10 درصد سرمایه پایه آن‌ها بیشتر است گزارش کنند تا در این رابطه شفاف‌سازی صورت گیرد. حال اگر از سررسید این تسهیلات بیش از دو ماه بگذرد و همچنان پرداخت نشده باشد، تسهیلات غیر جاری نامیده می‌شود.

 مطابق آمار بانک مرکزی بانک پارسیان به عنوان یکی از بانک‌های خصوصی کشور در پایان پاییز امسال 15 هزار و 336 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات غیر جاری داشته است. که این مبلغ نسبت به پایان تابستان 1.6 درصد کاهش یافته است. در پایان تابستان مبلغ تسهیلات غیر جاری این بانک برابر با 15 هزار و 583 هزار میلیارد تومان بوده است.

 مقایسه مطالبات این بانک با تابستان نشان می‌دهد مبلغ بدهی اغلب ابربدهکاران این بانک همچنان بدون تغییر مانده و کاهشی نیافته است.

photo_2024-01-22_14-02-54

صفا، مپنا و العقیلی همچنان در صدر بدهکاران بانک پارسیان

 آمار بانک پارسیان یعنی اشخاص حقیقی یا حقوقی که از این بانک تسهیلات دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد 42 ابربدهکار بانکی از این بانک تسهیلات دریافت کرده‌اند و هنوز تسویه نکرده‌اند. سه ابربدهکار بزرگ این بانک که در مجموع 38 درصد از کل مانده تسهیلات آن را در اختیار دارند، محمد رستمی صفا، شرکت مپنا و سعید العقلیلی هستند.

 مجموع مانده بدهی شرکت صفا به بانک پارسیان برابر با 2 هزار و 329 هزار میلیارد تومان یا 15.2 درصد از کل مطالبات این بانک است. مالک این گروه صنعتی از ابربدهکاران بانکی است از دهه 1380 اقدام به دریافت تسهیلات کلانی از بانک‌های مختلف کرده بود و به دلیل تخلفات اقتصادی در دادگاه محکوم شد. بنابراین به نظر می‌رسد امیدی به بازپرداخت این تسهیلات نباشد به بانک پارسیان نباشد.

 دومین ابربدهکار این موسسه مالی شرکت مپنا از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فعال در حوزه انرژی است که در مجموع هزار و 931 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک پارسیان دارد و حداقل از شهریور نیز اقدامی در جهت تسویه بدهی خود نکرده است.

 سومین ابربدهکار بانک پارسیان نیز محمد سعید العقیلی یک سرمایه‌دار اماراتی است که تخلفات اقتصادی وی به عنوان دلال نفتی در کشور واکنش‌های زیادی برانگیخته بود. با توجه به نامعلوم بودن سرنوشت این ابربدهکار بانکی به نظر می‌رسد بدهی‌های او نیز به این بانک تسویه نشود.

 39 ابربدهکار دیگر بانک پارسیان نیز در مجموع 9 هزار و 491 هزار میلیارد تومان بدهی دارند که نام اغلب آن‌ها در لیست بدهکاران شهریور ماه نیز دیده می‌شود.