به گزارش اکوایران، آمارها نشان می‌دهد در استان‌هایی که نرخ بیکاری بالاتر است، احتمال برگشت چک و پاس نشدن آن نیز بیشتر است.

آمارهای منتشره از آخرین وضعیت چک‌های مبادله شده نشان می‌دهد در آذر ماه امسال بالغ بر 7 میلیون و 917 هزار فقره چک به ارزش حدود 525 هزار میلیارد تومان در کشور مبادله شده که از این میزان حدود 636 هزار فقره چک به ارزشی حدود 65.8 هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.

به عبارت دیگر در آذر ماه امسال، سهم مبلغ چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله‌ای معادل 8 درصد و در مقابل سهم چک‌های وصولی نیز معادل 92 درصد بوده است.

بررسی وضعیت بیکاری استان‌ها با وضعیت چک‌های مبادله شده آن در جهاتی قابل تامل است.

احتمال پاس نشدن چک در استان‌های بیکارتر

بر اساس آمارها نسبت ارزش چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای در آذر ماه امسال به ترتیب در 10 استان ایلام، قم، لرستان، هرمزگان، کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی، یزد، البرز و کهگیلویه و بویراحمد (با نسبت بیش از 15 درصد) نسبت به دیگر استان‌ها در بالاترین سطح قرار دارد.

مقایسه نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای با میزان نرخ بیکاری استان‌ها در آذر ماه امسال نشان می‌دهد، به طور عمومی می‌توان گفت که در استان‌هایی که نرخ بیکاری بالاتری دارند، نسبت چک برگشتی نیز بیشتر بوده؛ به بیان دیگر احتمال برگشت چک در این استان‌ها بیشتر است.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار، 10 استان‌ سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، اردبیل خوزستان، کردستان، بوشهر و گلستان بیشترین نرخ بیکاری را در پاییز امسال به خود اختصاص دادند که در اکثر این استان‌ها نسبت چک‌های برگشتی نیز در سطح بالاتری قرار دارد.

به طور کلی نرخ بیکاری و نرخ برگشت خوردن چک دو متغیر مستقل هستند و به طور مستقیم به یکدیگر وابسته نیستند، اما بدیهی است که شرایط اقتصادی و مالی کل کشور و شرایط مردمان هر استان (از نظر وضعیت اشتغال، قدرت خرید، میزان درآمد و نرخ بیکاری) می‌تواند بر عدم توانایی افرادی در وصول چک تاثیر بگذارد.

در میان 10 استانی که بالاترین نرخ بیکاری را دارند، 5 استان لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و کردستان جزو استان‌هایی بوده که بالاترین نسبت چک برگشتی را دارا است.

photo_2024-01-24_14-55-14