به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی آمار مطالبات کلان غیر جاری هشت بانک کشور را تا پایان پاییز منتشر کرده است. تسهیلات یا مطالبات غیر جاری وام‌هایی است که بانک اعطا کرده اما از زمان سررسید بازپرداخت آن‌ها دو ماه یا بیشتر گذشته است و گیرنده وام همچنان آن را به بانک بازپرداخت نکرده است. افزایش مطالبات غیر جاری یک بانک ریسک اعتباری آن را به شدت افزایش می‌دهد.

 یکی از بانک‌هایی که آمار آن منتشر شده بانک مسکن است. مطابق آمار بانک مرکزی این بانک تا پایان پاییز به مقدار 8 هزار و 670 میلیارد تومان مطالبات غیر جاری داشته است. مقایسه این رقم با مقدار مطالبات در پایان تابستان نشان می‌دهد بدهی به این بانک 112 درصد افزایش داشته است.

رشد 112 درصدی مطالبات غیر جاری بانک مسکن

 وام‌هایی که بانک‌ها می‌دهند انواع مختلفی با سررسید‌های مختلفی دارد. برخی از آن‌ها کوتاه‌مدت و برخی بلندمدت هستند. همچنین بنگاه‌های اقتصادی به منظور اجرای پروژه‌های خود یا برطرف کردن مشکلات مالی اغلب اقدام به دریافت وام از بانک می‌کنند که این وام‌ها که به آن تسهیلات نیز گفته می‌شود اغلب ارقام بزرگی دارد. اما در موارد زیادی این بنگاه‌ها بازپرداخت وام را به تعویق می‌اندازند که در این صورت بانک با مشکل اعتباری مواجه می‌شود. به این دلیل بانک مرکزی بانک‌ها را موظف کرده از حد معینی اقدام به پرداخت وام نکنند و همچنین تسهیلات کلانی را که پرداخت کرده‌اند و از نوع غیر جاری است، اعلام کنند.

 آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد مطالبات غیر جاری بانک مسکن در پایان پاییز برابر با 8 هزار و 670 میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان تابستان 112 درصد رشد کرده است. مقدار تسهیلات غیر جاری این بانک در شهریور ماه برابر با 4 هزار و 96 میلیارد تومان بوده است.  

 اما علت این رشد قابل توجه در طی یک فصل چه بوده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد افزوده شدن نام یک ذی‌نفع به لیست بدهکاران بانک مسکن موجب رشد قابل توجه مطالبات آن شده است.

 

 نام 48 شخص حقیقی و حقوقی در لیست بدهکاران بانک مسکن در پایان پاییز به چشم می‌خورد. با این حال در میان آن‌ها یک بدهکار بدهی قابل توجهی برابر با 4 هزار و 280 میلیارد تومان معادل با 49.3 درصد از کل مطالبات غیر جاری این بانک داشته است.  پس از این گروه نیز عمران شهر جدید پردیس با یک هزار و 620 میلیارد تومان معادل با 18.6 درصد از کل مطالبات بانک مسکن بدهکار بزرگ این بانک است.