به گزارش اکوایران، در اولین ماه از از زمستان امسال تحقق درآمدهای ناشی از خصوصی سازی برابر با صفر بوده و بودجه از این محل همچنان با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است.

بر اساس بودجه سال جاری، دولت معادل 205.5 همت درآمد از محل واگذاری سهام و بنگاه‌ها به بخش خصوصی درآمد پیش‌بینی کرده که آخرین گزارش عملکرد منتشره از سوی سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد این واگذاری‌ها علاوه‌بر اینکه در مسیر صحیحی پیش نرفته بلکه در دی ماه امسال نیز عملکرد کاملا منفعلانه‌ای داشته است.

بر اساس این گزارش، اهداف بودجه‌ای واگذاری سهام و بنگاه‌ها توسط سازمان خصوصی سازی در 10 ماهه نخست امسال به میزان 16 درصد (معادل 13.2 درصد کل سال) محقق شده است.

عملکرد سازمان خصوصی سازی برای واگذاری بنگاه‌های دولتی طی 9 ماهه ابتدایی امسال معادل 27.2 همت بود که طی یک ماهه دی بدون هیچ عملکرد دیگری در همان سطح قبلی باقی ماند و به بیان دیگر در دی ماه امسال کاملا منفعلانه عمل کرد.

با این حساب می‌توان گفت در حال حاضر میزان کسری که از این کانال به بودجه کشور تحمیل شده بیش از 178 همت است.

بر اساس این گزارش تمام 27.2 همت درآمد ایجاد شده از محل واگذاری سهام و بنگاه‌های دولتی به حساب درآمد عمومی واریز شده است.

دولت در دو سال گذشته نیز عملکرد ضعیفی را در زمینه واگذاری سهام و بنگاه‌های خود به ثبت رساند.

در سال گذشته مجموع تکالیف قانون بودجه از این محل 71.2 همت بود که در نهایت حدود 33 همت آن یعنی 46 درصد محقق شده بود، تحقق این ردیف درآمدی بودجه‌ای برای دولت در سال 1400 تنها 2 درصد بود.

با این حال بررسی عدد و ارقام سال‌های گذشته نشان می‌دهد میزان پیش‌بینی دولت از کسب درآمد ناشی از واگذاری سهام و بنگاه‌ها در سال جاری (205.5 همت) بی‌سابقه بوده و همین بیش برآوردی موجب میزان سطح تحقق پایین و ایجاد کسری بودجه از این ناحیه شده است.

photo_2024-01-30_10-08-05

23 سال عملکرد ضعیف

بر اساس گزارش سازمان خصوصی سازی میزان درآمدی که دولت طی 23 سال اخیر (از سال 1380 تا دیماه 1402) از محل واگذاری سهام و بنگاه‌های خود پیش‌بینی کرده قریب به 520 همت بوده اما عملکرد ضعیف موجب تحقق تنها 38 درصدی یعنی 197 همت شده است.

بیشترین میزان تحقق درآمدی دولت از این محل مربوط به سال 1399 بوده که 297 درصد (معادل 35.5 همت) میزان درآمد هدف‌گذاری شده محقق شده و کمترین میزان نیز مربوط به سال 1400 با تحقق 2 درصدی بوده است.

عملکرد ضعیف دولت و سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری سهام و بنگاه‌ها طی سال‌های اخیر در حالی رخ داده که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند واگذاری بنگاه‌های دولتی همچنان با حضور پررنگ و حداکثری شرکت‌های شبه دولتی و عدم حضور جدی بخش خصوصی در خرید سهام شرکت‌های دولتی انجام می‌شود.